Najczęściej wyszukiwane:

Strefa studenta

Jakość kształcenia

Jakość kształcenia

Polityka zarządzania jakością kształcenia na Wydziale Filologicznym UŁ

Poznaj najważniejsze akty prawne stanowiące podstawę polityki zarządzania jakością kształcenia na Wydziale Filologicznym.

Rozwiń listę aktów prawnych

· Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668, ze zm.).

· Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. z 2023 r., poz. 2787).

· Uchwała nr 440 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 27 maja 2019 r. w sprawie: Statutu Uniwersytetu Łódzkiego (ze zm.).

· Uchwała nr 620 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego podjęta w dniu 18 listopada 2019 r. w sprawie: wytycznych w zakresie tworzenia programów studiów w Uniwersytecie Łódzkim (ze zm.).

· Uchwała nr 28 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego podjęta w dniu 28 września 2020 r. w sprawie: funkcjonowania Systemu Jakości Kształcenia w UŁ.

· Uchwała nr 111 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego podjęta w dniu 15 kwietnia 2025 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 449 Senatu UŁ z 14 czerwca 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu studiów w Uniwersytecie Łódzkim (ze zm.) z Załącznikiem nr 4 (Wydział Filologiczny).

· Zarządzenie nr 128 Rektora UŁ z dnia 20 lipca 2012 r. w sprawie: modelu zarządzania jakością kształcenia w Uniwersytecie Łódzkim.

· Zarządzenie nr 82 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 20.01.2021 r. w sprawie: organizacji studenckich praktyk zawodowych w Uniwersytecie Łódzkim (ze zm.).

· Zarządzenie nr 157 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 2.06.2021 r. w sprawie: zasad dokonywania oceny nauczyciela akademickiego w zakresie wypełniania przez niego obowiązków związanych z kształceniem.

· Zarządzenie nr 64 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 10.02.2022 r. w sprawie: opisu przedmiotów w Uniwersytecie Łódzkim (sylabus) oraz weryfikacji efektów uczenia się i zadań koordynatora przedmiotu (ze zm.).

· Uchwała nr 25/2025/2026 podjęta na posiedzeniu Rady Wydziału Filologicznego UŁ w dniu 24 października 2025 r. w sprawie: zatwierdzenia polityki zarządzania jakością kształcenia na Wydziale Filologicznym.

· Zarządzenie nr 21 Dziekana Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 6 października 2025 r. w sprawie: powołania Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia oraz określenia jej zadań.

· Zarządzenie nr 22 Dziekana Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 6 października 2025 r. w sprawie: powołania Rad Dydaktycznych w Instytutach/Katedrach na Wydziale Filologicznym oraz określenia ich zadań.

Kierunki polityki zarządzania jakością kształcenia na Wydziale Filologicznym

Kierunki polityki zarządzania jakością kształcenia na Wydziale Filologicznym są wyznaczone przez cele określone w Strategii Uniwersytetu Łódzkiego 2021-2030, w szczególności cel strategiczny 2 – Realizacja nowoczesnego kształcenia opartego na badaniach naukowych i współpracy z otoczeniem. Wynikające z nich cele strategiczne i działania są realizowane na Wydziale Filologicznym w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, zgodnie z przyjętymi celami polityki zarządzania jakością kształcenia i w zakresie odpowiedzialności podmiotów tworzących Wewnętrzny System Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia na Wydziale Filologicznym UŁ.

Cele zarządzania polityką kształcenia

Polityka zarządzania jakością kształcenia ma na celu przede wszystkim:

1. zapewnienie zgodności procesu kształcenia z misją i strategią rozwoju Uniwersytetu Łódzkiego i Wydziału Filologicznego UŁ.

2. zapewnienie wysokiej jakości kształcenia z uwzględnieniem wielodyscyplinowego potencjału badawczego Wydziału Filologicznego, procesu umiędzynarodowienia i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Cele szczegółowe

Cele szczegółowe uwzględniają m.in.:

· zapewnienie spójności między naukowym i zawodowym wymiarem kształcenia na wszystkich kierunkach i poziomach studiów,

· uwzględnianie w procesie kształcenia na wszystkich kierunkach i poziomach studiów zmieniających się potrzeb rynku pracy,

· rozwijanie innowacyjności w zakresie organizacji kształcenia oraz form i metod pracy z osobami studiującymi,

· monitorowanie i doskonalenie procedur oraz funkcjonowania podmiotów Wewnętrznego Systemu Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia,

· promowanie postawy współodpowiedzialności za jakość, przebieg i efekty procesu kształcenia.

Podmiotami realizującymi cele polityki zarządzania jakością kształcenia są: Dziekan Wydziału Filologicznego, Prodziekan ds. jakości kształcenia, Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia, Rady Dydaktyczne instytutów i samodzielnych katedr, kierownicy jednostek dydaktycznych, kierunkowi koordynatorzy do spraw jakości kształcenia, Prodziekan ds. ruchu studenckiego oraz przedstawiciele jednostek administracyjnych Wydziału Filologicznego. Podmioty realizują zadania określone w Uchwale nr 25 z 2025 r. w sprawie zatwierdzenia polityki zarządzania jakością kształcenia na Wydziale Filologicznym oraz Zarządzeniu nr 21 z 2025 r. w sprawie powołania Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia i Zarządzeniu nr 22 z 2025 r. w sprawie powołania Rad Dydaktycznych w Instytutach/Katedrach na Wydziale Filologicznym

WSZiDJK

Wewnętrzny System Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego opiera się na wielopłaszczyznowym monitoringu oferowanych programów studiów oraz na cosemestralnym ankietowaniu studentów. Od roku 2011/2012 tworzone na Wydziale programy studiów są konsultowane z Wydziałową Komisją ds. Jakości Kształcenia, która zobowiązana jest do gromadzenia i popularyzowania dobrych praktyk. Programy studiów powinny zostać przedyskutowane ze studentami. WKJK rekomenduje (z ewentualnymi propozycjami poprawek) program studiów Dziekanowi, a Dziekan przedstawia go do akceptacji Radzie Wydziału. Po akceptacji przez nią, programem, zajmuje się Uczelniana Rada do Spraw Jakości Kształcenia, która najlepiej opisane programy pokazuje na stronie internetowej www.sylabusy.uni.lodz.pl. URJK rekomenduje programy Rektorowi, który przedstawia je Senatowi.

Zgodnie z uchwałą Rady Wydziału Filologicznego UŁ z 21 czerwca 2013 roku w sprawie zatwierdzenia polityki zarządzania jakością na Wydziale Filologicznym Rada Wydziału określiła cele działalności w zakresie zapewnienia jakości kształcenia oraz wskazała działania służące osiągnięciu tych celów. Polegają one m.in. na poprawie obiegu informacji na temat działań zapewniających jakość kształcenia, doskonaleniu ewaluacji oferty dydaktycznej, weryfikacji programów studiów oraz opisów przedmiotów, analizie ewaluacji zajęć dydaktycznych przez studentów. Zgodnie z uchwałą systematycznie analizowane będą także opinie pracodawców na temat wymaganych na rynku pracy kompetencji absolwentów oraz monitorowana będzie pozycja Wydziału na rynku edukacyjnym.

Studenci ankietowani są w każdym semestrze, a każdy pracownik ma wgląd w wyniki swoich ankiet na stronie USOS Web. Od 2012 roku rozpoczął się monitoring losów absolwentów UŁ. Planowane jest zbieranie opinii studentów na temat nowych programów studiów po każdym roku ich realizacji.

Praktyka hospitacji ma na celu wzajemną wymianę doświadczeń dydaktycznych, synchronizację procesu kształcenia oraz weryfikację oceny jakości zajęć dydaktycznych wyrażonej w ankietach studenckich.

Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia

Podstawa prawna: Zarządzenie nr 21 Dziekana Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 6 października 2025 r. w sprawie: powołania Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia oraz określenia jej zadań

Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia realizuje cele polityki zarządzania jakością kształcenia na Wydziale Filologicznym UŁ w zakresie organizacji i monitorowania działań oraz doskonalenia jakości kształcenia. Do jej najważniejszych zadań należą:

1. monitorowanie jakości kształcenia na Wydziale Filologicznym m.in. poprzez: opiniowanie programów nowych kierunków studiów oraz zmian wprowadzanych w aktualnie realizowanych programach studiów, systematyczny przegląd i aktualizację systemu ECTS na Wydziale Filologicznym, analizę wyników badań dotyczących jakości kształcenia wśród pracowników Wydziału Filologicznego oraz osób studiujących;

2. opracowywanie projektów standardów i procedur służących doskonaleniu jakości kształcenia w zakresie merytorycznym, organizacyjnym i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych;

3. zapewnienie wsparcia w przygotowywaniu raportu samooceny kierunkom wyznaczonym do oceny programowej Polskiej Komisji Akredytacyjnej;

4. aktualizowanie i udostępnianie informacji na temat procedur i działań na rzecz jakości kształcenia wśród pracowników Wydziału Filologicznego i osób studiujących;

5. podejmowanie działań na rzecz skutecznego angażowania osób studiujących oraz przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego w doskonalenie procesu dydaktycznego i monitorowania jego efektów.

6. monitorowanie systemu rozwiązywania konfliktów i zapobiegania im, a także funkcjonowania procedur antydyskryminacyjnych i antyprzemocowych;

7. współpraca z prodziekanami Wydziału Filologicznego oraz pełnomocnikami Dziekana Wydziału Filologicznego w zakresie doskonalenia jakości kształcenia.

Rady Dydaktyczne

Podstawa prawna: Zarządzenie nr 22 Dziekana Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 6 października 2025 r. w sprawie: powołania Rad Dydaktycznych w Instytutach/Katedrach na Wydziale Filologicznym oraz określenia ich zadań

W skład Rad Dydaktycznych w instytutach i katedrach odpowiedzialnych za realizację kształcenia na Wydziale Filologicznym wchodzą przedstawiciel jednostki w Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia, kierunkowi koordynatorzy ds. jakości kształcenia oraz inni przedstawiciele kierunków wskazani przez kierownika jednostki.

Szczegółowe informacje o składach Rad Dydaktycznych znajdują się na stronach instytutów i katedr Wydziału Filologicznego.

Rady Dydaktyczne realizują następujące zadania związane z monitorowaniem i doskonaleniem jakości kształcenia na kierunkach studiów na Wydziale Filologicznym UŁ:

1. analiza programów studiów kierunków planowanych i prowadzonych w jednostce;

2. monitorowanie i ocena sposobów realizacji procesu dydaktycznego i ewaluacji efektów uczenia się osiąganych przez osoby studiujące, w tym związanych z organizacją praktyk i procesem dyplomowania, angażujących grupy interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych;

3. systematyczna ocena dokumentacji weryfikującej jakość kształcenia na kierunkach w zakresie ich zgodności ze standardami i procedurami służącymi doskonaleniu jakości kształcenia;

4. monitorowanie i opiniowanie sposobów funkcjonowania na kierunku wdrażanych na Wydziale standardów i procedur służących doskonaleniu jakości kształcenia, w tym w zakresie równego traktowania oraz rozwiązywania konfliktów;

5. monitorowanie oferty dydaktycznej kierunków studiów oraz projektów ich zmian pod kątem oczekiwań rynku pracy i potencjalnych kandydatów na studia;

6. analiza wyników badań dotyczących jakości kształcenia na kierunku;

7. zgłaszanie inicjatyw dotyczących doskonalenia jakości kształcenia na Wydziale do Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia;

8. współpraca z pełnomocnikami Dziekana Wydziału Filologicznego.

Rada Dydaktyczna co roku w terminie do końca października przygotowuje sprawozdanie ze swoich działań podejmowanych w minionym roku akademickim i przekazuje go do Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia.

Kierunkowi koordynatorzy ds. jakości kształcenia

Kierunkowi koordynatorzy ds. jakości kształcenia realizują następujące zadania związane z procesem monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów:

· współpraca z kierownikiem jednostki dydaktycznej realizującej program studiów w zakresie konsultowania oferty dydaktycznej kierunku, projektów jej zmian pod kątem oczekiwań rynku pracy i potencjalnych kandydatów na studia, sposobów ewaluacji efektów uczenia się osiąganych przez osoby studiujące, w tym związanych z organizacją praktyk i procesem dyplomowania;

· systematyczna analiza dokumentacji weryfikującej jakość kształcenia na kierunku;

· przekazywanie właściwej Radzie Dydaktycznej informacji o projekcie programu nowego kierunku studiów, zmianach wprowadzanych w aktualnie realizowanym programie studiów, zmianach w zasadach rekrutacji na kierunku, wnioskach z analizy dokumentacji weryfikującej jakość kształcenia na kierunku;

· koordynowanie ewaluacji procesu dydaktycznego na kierunku angażującej grupy interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych;

· koordynowanie prowadzenia badań dotyczących jakości kształcenia na kierunku.

 

Dziennikarstwo, media i projektowanie komunikacji: dr Paulina Czarnek-Wnuk

Dziennikarstwo międzynarodowe: dr Joanna Bednarska-Kociołek

Filmoznawstwo i wiedza o mediach audiowizualnych: prof. Konrad Klejsa

Filologia angielska: prof. Piotr Spyra

Filologia germańska: prof. Małgorzata Kubisiak

Filologia hiszpańska: dr Maria J. Woźniak

Filologia hiszpańska z językiem angielskim: dr Maria J. Woźniak

Filologia klasyczna kulturą śródziemnomorską: dr Aneta Tylak

Filologia polska: dr hab. prof. UŁ Katarzyna Jachimowska

Filologia romańska: prof. Łukasz Szkopiński

Filologia rosyjska: dr Aleksandra Szymańska

Filologia słowiańska: dr Anna Stefan

Filologia włoska: dr Tamara Roszak

Informacja w środowisku cyfrowym: dr Grzegorz Czapnik

Informatologia z biznesowym językiem angielskim: dr Grzegorz Czapnik

Kulturoznawstwo: dr Piotr Olkusz

Kultura i sztuka współczesna: prof. Agnieszka Rejniak-Majewska, prof. Natalia Lemann

Lingwistyka dla biznesu: prof. Beata Grzeszczakowska-Pawlikowska

Lingwistyka w komunikacji specjalistycznej: prof. Beata Grzeszczakowska-Pawlikowska

Logopedia: dr Izabela Ejsmunt-Wieczorek

Logopedia z audiologią: dr Izabela Ejsmunt-Wieczorek

Media audiowizualne i kultura cyfrowa: prof. Piotr Sitarski, prof. Marcin Składanek

Nowe media i kultura cyfrowa: dr Monika Górska-Olesińska

Produkcja teatralna i organizacja widowisk: prof. Małgorzata Budzowska

Studia polskie z językiem angielskim: dr Michalina Biernacka

Studia polsko-niemieckie: prof. Małgorzata Kubisiak

Translatoryka: dr Michał Kornacki

Twórcze pisanie: prof. Agnieszka Gawron

Pozostałe informacje

Tworzenie i zmiany programów studiów

Podstawa prawna: Uchwała nr 620 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego podjęta w dniu 18 listopada 2019 r. w sprawie: wytycznych w zakresie tworzenia programów studiów w Uniwersytecie Łódzkim (ze zm.); Zarządzenie nr 53 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 18.12.2019 r. w sprawie: określenia procedury tworzenia i modyfikowania programów studiów (harmonogram działań) (ze zm.).

Na mocy Zarządzenia nr 23 Rektora UŁ z dnia 5 listopada 2024 r. zmianie uległy terminy składania wniosków dotyczących zatwierdzania programów nowych kierunków studiów oraz modyfikacji w programach prowadzonych studiów:

· po uchwaleniu przez Radę Wydziału wniosek o utworzenie nowego kierunku powinien zostać przekazany do prorektora ds. kształcenia nie później niż na 7 miesięcy przed rozpoczęciem roku akademickiego, w którym zaplanowano rozpoczęcie prowadzenia studiów na nowym kierunku;

· po uchwaleniu przez Radę Wydziału wniosek o zmianę programu studiów na kolejny cykl kształcenia powinien zostać przekazany do prorektora ds. kształcenia nie później niż na 5 miesięcy przed rozpoczęciem cyklu kształcenia, którego program dotyczy.

Szablon/wzór programów studiów

Kalkulator punktów ECTS

Podstawa prawna: Zarządzenie nr 177 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 16.06.2025 r. w sprawie: zmiany zarządzenia nr 129 Rektora UŁ z dnia 26.09.2014 r. w sprawie: zatwierdzenia systemu ustalania wartości punktowej ECTS dla przedmiotów dla Wydziału Filologicznego UŁ (ze zm.) z Załącznikiem 

System ustalania wartości punktowej ECTS dla przedmiotów na Wydziale Filologicznym UŁ.

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

kontakt@filologia.uni.lodz.pl
tel: 42/665 51 06
fax: 42/665 52 54

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR