Najczęściej wyszukiwane:

Strefa kandydata

Obrazek z pliku

o imprezie

Cześć! ?

Jeżeli czytasz ten tekst, to znaczy, że prawdopodobnie zainteresowało Cię nasze wydarzenie. A skoro udało już się nam zwrócić Twoją uwagę, czujemy się w obowiązku, by wyjaśnić Ci, o co w tym wszystkim chodzi! ?

Idea Dnia Otwartego Wydziału Filologicznego UŁ powstała 8 lat temu. W marcu 2017 roku po raz pierwszy spotkaliśmy się z uczniami szkół ponadpodstawowych. W naszych gościnnych progach licealiści mogli wziąć udział w licznych wykładach i warsztatach prowadzonych przez pracowników naukowych, porozmawiać ze studentami,  poznać infrastrukturę naszego Wydziału i uczestniczyć w tematycznych konkursach...

? Zobacz relację z ubiegłorocznej edycji imprezy ⤵️

Harmonogram wydarzenia

4 kwietnia (piątek) 2025 r.
Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź

Forma: warsztaty/wykłady dla licealistów (obowiązują zapisy) + ogólnodostępne stoiska informacyjne poszczególnych kierunków


Godzinowy plan imprezy wygląda następująco:

  • 10:00 –10:30 – inauguracja w Auli A1 z udziałem wybranych grup szkolnych
  • 10:45 –11:15 – 1. tura zajęć
  • 11:30 –12:00 – 2. tura zajęć
  • 12:15 –12:45 – 3. tura zajęć
  • 13:00 –13:30 – 4. tura zajęć

Od godziny 10:00 do 13:30 dostępne dla uczestników wydarzenia będą kierunkowe stoiska informacyjne, przy których dyżury pełnić będą studenci i wykładowcy.

Lista zajęć

dziennikarstwo, media i projektowanie komunikacji

Etykieta, czyli zasady dobrego wychowania na co dzień

Podczas spotkania w formie konkursu przybliżę uczestnikom pojęcia i zasady rządzące dobrym wychowaniem. Protokół obowiązuje wszędzie: w domu, w szkole, na ulicy, w kościele, w pracy, w biznesie i w rozrywce. Nawet piraci mają swoje zasady! A jeśli uważacie, że zasady są po to, aby je łamać, zapraszam najpierw do ich poznania! W końcu trzeba wiedzieć, co można złamać.

Forma zajęć: warsztat z quizem

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Anita Grzegorzewska
 



Jak rozmawiać w telewizji?

Zajęcia mają charakter praktyczny i odbywają się w studiu telewizyjnym. Objaśniam zasady tworzenia programów publicystycznych, po czym zapraszam chętnych do rejestracji 15-20 minutowej rozmowy, którą uczestnicy dostają na pamiątkę zajęć. 

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 10 osób

Osoba prowadząca: dr Krzysztof Grzegorzewski
 



Kuchnia dźwiękowa. Warsztat radiowca

Warsztaty wprowadzą licealistów w świat dźwiękowych opowieści: dokumentalnych i fikcjonalnych. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać gatunki zaliczane do radia artystycznego oraz poznają techniki dźwiękowej „kuchni” – od kuchni. 

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 10 osób

Osoba prowadząca: dr Joanna Bachura-Wojtasik

UWAGA! Zajęcia odbywają się w innym przedziale czasowym:
Tura I: 12:15-12:45
Tura II: 13:00-13:30

 



On Air i On Demand. Odkryj świat dźwięku

Warsztaty radiowe to niepowtarzalna okazja, by  w profesjonalnym studiu radiowym zanurzyć się w świat dźwięku i poznać techniki pracy z audio. 
Warsztaty rozpoczną się od krótkiego wprowadzenia teoretycznego – dowiesz się, jak przygotowuje się materiały informacyjne, wejścia antenowe czy podcasty. Następnie przejdziesz do działania – nauczysz się pracy z mikrofonem, technik nagrywania i współpracy z realizatorem. To wszystko pozwoli Ci wcielić się w rolę prezentera radiowego – każdy uczestnik i uczestniczka będą mieli szansę spróbowania swoich sił w nagraniu krótkiej formy radiowej lub podcastowej. Przyjdź i sprawdź, jak brzmi Twój głos w eterze!

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 10 osób

Osoby prowadzące: dr Eliza Matusiakdr Kinga Sygizman

UWAGA! Zajęcia odbywają się tylko raz i trwają 1 h 15 min. – od 10:45 do 12:00 (obejmują przedział czasowy pokrywający dwie pierwsze tury).

filmoznawstwo i wiedza o mediach audiowizualnych

Z kamerą na sali sądowej

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom wybranych fragmentów filmów sądowych i omówienie wykorzystanych w nich filmowych środków stylistycznych, które wpływają na konstrukcję dramaturgii procesu sądowego. Dzięki zajęciom uczniowie będą mogli zbadać, w jaki sposób procesy sądowe przedstawiane są i przetwarzane przez medium filmowe.

Forma zajęć: prezentacja

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Oliwia Kalinowska-Andrzejczak

filologia angielska

 ▶ Jak prawdziwe są nasze wspomnienia? Wordsworth, żonkile i baseball

Zajęcia poświęcone są utworowi „Żonkile” angielskiego poety romantycznego, Williama Wordswortha. Wiersz interpretowany będzie w kontekście badań nad ludzką pamięcią, których uczestnicy m.in. mieli oglądnąć i zapamiętać przebieg meczu baseballu.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Marta Goszczyńska

Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie B2


 ▶ Language and the Internet

Zajęcia kierowane są do osób zainteresowanych wpływem internetu i mediów społecznościowych na język oraz na sposoby komunikacji we współczesnym świecie. Omówione zostaną zmiany w słownictwie, stylu wypowiedzi i strukturach językowych wynikające z dynamicznego rozwoju kultury online.

Forma zajęć: Warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Maria Szymańska

Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Uwaga! Zajęcia odbędą się w 2 turach: 10:45-11:15 oraz 11:30-12:00


 ▶ Persuasion in political and media discourse

Zajęcia wprowadzą studentów w zasady perswazji Cialdiniego i pokażą, jak można je stosować poza reklamą. Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim i obejmą zarówno teorię, jak i ćwiczenia praktyczne.

Forma zajęć: Warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Anna Ewa Wieczorek

Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie B2-C1

Uwaga! Zajęcia odbędą się w 2 turach: 12:15-12:45 oraz 13:00-13:30


 ▶ Posthumanistyczne spojrzenie na cyborgi, hybrydy i roboty

Czy jesteśmy jeszcze ludźmi, czy już cyborgami? Nasze ciała coraz bardziej łączą się z technologią – używamy smartfonów, nosimy inteligentne zegarki, korzystamy z medycyny, która pozwala nam przekraczać biologiczne ograniczenia. W trakcie prezentacji zastanowimy się, czy można nas nazwać cyborgami, hybrydami albo częścią „postludzkiego” świata.

Porozmawiamy o tym, jak technologia wpływa na nasze życie i kim właściwie jesteśmy w dzisiejszych czasach. Przyjrzymy się, w jaki sposób sztuka, literatura, filmy i gry ukazują medycynę przyszłości, sztuczną inteligencję, eksperymenty na zwierzętach i inne fascynujące tematy. Jeśli fascynują Cię przyszłość ciała, technologia i granice człowieczeństwa – ta prezentacja jest właśnie dla Ciebie!

Forma zajęć: Prezentacja

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr hab. Justyna Stępień, prof. UŁ

Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie B2


 ▶ WyTŁUMACZ to po swojemu, czyli krótka przygoda z przekładem kreatywnym

Zapraszamy na zajęcia osoby, które lubią twórcze zabawy z językiem i chciałyby spróbować swoich sił w małym zadaniu tłumaczeniowym (przełożycie krótki tekst EN-PL). Na jego przykładzie porozmawiamy o tym, czy tłumacz to po prostu chodzący słownik oraz o tym, jak wyglądają i komu się spodobają studia na specjalności tłumaczeniowej.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 10 osób

Osoba prowadząca: mgr Agata Sadza

Wymagania: znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2, znajomość polskiego na poziomie C2 (zajęcia będą prowadzone w języku polskiem, ale z wykorzystaniem również języka angielskiego)

 

filologia germańska

 ▶ AN czy AUF? Niemieckie przyimki od kuchni

Mieszkam na ulicy czy przy ulicy? Śpię w łóżku czy na łóżku? To będzie Dativ czy Akkusativ? Jeżeli kiedykolwiek zadawaliście sobie takie pytania, w końcu poznacie na nie odpowiedź! Koniec ze ZGADYWANIEM. Na filologii germańskiej stawiamy na ZROZUMIENIE. Zostań gramatyczną sigmą i zgarnij nagrody! Tylko na Dniu Otwartym Wydziału Filologicznego UŁ 2025!

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Szymon Cieśliński

Wymagania: znajomość języka niemieckiego na poziomie A1 lub A2 (poziom podstawowy, znajomość słów typu das Bett, der Tisch, gehen, stehen)



▶ W poszukiwaniu skarbu Nibelungów

Tematem zajęć będzie średniowieczny epos germański pt.: "Das Nibelungenlied" (Pieśń o Nibelungach). Zajęcia kierowane są do uczniów posługujących się językiem niemieckim przynajmniej na poziomie A1+/A2 i zainteresowanych kulturą i literaturą Niemiec. Zajęcia będą miały formę prezentacji połączonej z quizem. Uczniowie poznają bohaterów eposu i spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie, gdzie został ukryty mityczny skarb Nibelungów.

Forma zajęć: prezentacja z quizem

Limit miejsc: 10 osób

Osoba prowadząca: dr Elżbieta Tomasi-Kapral

Wymagania: znajomość języka niemieckiego na poziomie A1+/A2

filologia hiszpańska

Jaki to kraj ten Kraj Basków?

Zajęcia pozwolą licealistom na zdobycie podstawowej wiedzy o Kraju Basków, a szerzej ukażą także perspektywę wielokulturowości, wielojęzyczności i różnorodności Hiszpanii. Będzie w nich mowa o baskijskiej odrębności, języku, kulturze i zwyczajach, nie zabraknie także kilku przydatnych zwrotów po baskijsku. Kierowane są do licealistów szczególnie zainteresowanych Półwyspem Iberyjskim.

Forma zajęć: prezentacja

Limit miejsc: 50 osób

Osoba prowadząca: dr Jakub Szymański

Nie jest wymagana znajomość języka hiszpańskiego.

filologia klasyczna

16. Romanse, skandale, plotki: aluzje i podteksty w literaturze rzymskiej

Zajęcia w formie warsztatowej przygotowane we współpracy z Kołem Młodych Klasyków UŁ. W ich trakcie wykroczymy poza zwyczajowy kanon literatury antyku rzymskiego – zwrócimy się ku rzadziej omawianym dziełom starożytnego "Wiecznego Miasta" oraz realiom czasów, w których utwory te powstały. Interesować nas będą zwłaszcza wątki miłosne, skandale obyczajowe i konflikty personalne – czyli wszystko to, co zwykłych obywateli Rzymu poruszało najbardziej.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

filologia polska

Mit heroiczny w popkulturze

Warsztaty kierowane są do osób zainteresowanych literaturą popularną (zwłaszcza fantasy). W trakcie zajęć przedstawiona zostanie koncepcja mitu heroicznego na przykładzie cyklu wiedźmińskiego Andrzeja Sapkowskiego oraz mangi „Berserk” Kentaro Miury. Pod koniec warsztatów uczestnicy zostaną zachęceni do wspólnego stworzenia krótkiej historii z elementami mitu heroicznego. 

UWAGA: w trakcie części wykładowej mogą pojawić się opisy i fragmenty mangi zawierające treści nieodpowiednie dla wrażliwych odbiorców.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Zuzanna Hejniak
 



Podnieś głowę znad smartfona komunikacja werbalna jako droga do sukcesu

Na zajęciach zastanowimy się, czym dla młodych ludzi jest sukces i jak go osiągnąć. Jaką rolę w osiągnięciu sukcesu pełnią inni ludzie? Jak być przez nich zrozumianym? Jak używać komunikacji werbalnej, żeby osiągać wyznaczone sobie cele? ,,Bądź zrozumiany – bądź szczęśliwy" - oto motto naszego spotkania.

Forma zajęć: wykład z elementami warsztatu

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Monika Urbańska



Słowa mogą ranić... Jak bronić się przed przemocą werbalną i psychiczną?

Podczas zajęć uczniowie poznają mechanizmy przemocy werbalnej i psychicznej, ich konsekwencje oraz skuteczne sposoby obrony. Omówimy, jak rozpoznać manipulację i toksyczne zachowania, a także jak budować asertywność oraz zdrowe granice. Zajęcia będą miały formę wykładu z elementami warsztatu – poprzez analizę sytuacji i ćwiczenie praktyczne młodzież dowie się, jak reagować na przemoc słowną.

Forma zajęć: wykład z elementami warsztatu

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Elwira Olejniczak
 



Tworzymy vademecum motywów maturalnych

Uczniowie będą mogli wczuć się w pracę redaktora wydawniczego, tworząc z przygotowanych materiałów pomoc dydaktyczną przydatną dla maturzystów. Wybór motywów oparty zostanie na maturalnych pytaniach jawnych opublikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Uczniowie otrzymają polecenie wyboru „pasujących” do tematu materiałów - tekstowych i ikonograficznych, wykonania przypisu oraz napisania krótkiego tekstu, który pomoże powiązać wybrane materiały i jednocześnie uzasadni ich wybór.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Małgorzata Pawlata

filologia romańska

Bagietką i widłami: francuskie potwory z dawnych epok

Uczestnicy będą mogli przenieść się do XVI-wiecznej Francji i odkryć, jakie potwory budziły wówczas strach. Poznają historie tajemniczych istot i zastanowią się, ile jest w nich prawdy. Będą mieli także możliwość zobaczenia dawnych rycin – ilustracji z kronik, które przedstawiały te niezwykłe stworzenia oczami ówczesnych ludzi. Na uczestników czeka także interaktywny konkurs z nagrodami. To świetna okazja, by zanurzyć się w dawnych wierzeniach i historiach pełnych grozy!

Forma zajęć: prezentacja z konkursem

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Justyna Giernatowska

Znajomość języka francuskiego nie jest wymagana.



Świat widziany oczami rapera PLK

Warsztaty przybliżające język używany przez francuskich raperów: la langue de cité, najpopularniejsze tematy poruszane w piosenkach (les grandes thématiques de l’argot). Na zajęciach powiemy też kilka słów o raperze PLK.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Andrzej Napieralski

Wymagania: znajomość języka francuskiego na poziomie A2

filologia rosyjska

 ▶ Animacja rosyjska – rosyjski akcent w filmografii rozrywkowej

Celem zajęć jest prezentacja najpopularniejszych rosyjskich filmów animowanych dla dzieci. Uczestnicy porównają oryginalne wersje popularnych animacji z ich współczesnymi remake’ami oraz dowiedzą się o elementach życia codziennego Rosjan, w których można dostrzec inspirację filmami animowanymi i ich bohaterami.

Forma zajęć: prezentacja

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Paulina Sikora-Krizhevska

Zajęcia prowadzone w języku polskim.
 



Elementy mitologii słowiańskiej i kultury ukraińskiej w animacji „Mavka. The forest song”

Celem zajęć jest przedstawienie ukraińskiej animacji „Mavka. The Forest Song” jako nośnika kontekstów kulturowych. Uczestnicy dowiedzą się o symbolach wykorzystanych w danej animacji oraz ich znaczeniu. Kluczowym elementem zajęć będzie zestawienie wybranych postaci mitologicznych z pierwowzorami, zakorzenionymi w mitologii słowiańskiej oraz literaturze i kulturze ukraińskiej. 

Forma zajęć: prezentacja

Limit miejsc: 30 osób

Osoby prowadzące: dr Ełona Curkan-Dróżkamgr Piotr Baleja

Zajęcia prowadzone w języku polskim.
 



„Ril ****krinzh, go na pati lowit' wayb#!”

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z najbardziej charakterystycznymi wyrażeniami slangowymi w języku rosyjskim. W ramach wspólnej pracy na lekcji interaktywnej uczestnicy spróbują swoich sił w odgadywaniu znaczenia wyrażeń slangowych, w porównywaniu przykładów w języku polskim i rosyjskim, a także w samodzielnym tworzeniu wypowiedzi wyłącznie z najpopularniejszych wyrażeń slangowych języka rosyjskiego.

Forma zajęć: wykład

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Ivan Smirnov

Znajomość języka rosyjskiego nie jest wymagana do uczestnictwa w zajęciach.
 



Rosyjski w praktyce jak nauczyć się mówić w 30 minut?

Celem zajęć jest pokazanie skutecznych metod nauki języka rosyjskiego w krótkim czasie. Uczestnicy dowiedzą się, jak poprzez techniki pamięciowe, skojarzenia oraz intensywną praktykę komunikacyjną można opanować podstawowe zwroty niezbędne w codziennej komunikacji.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 10 osób

Osoba prowadząca: dr Elena Nevzorova-Kmech

Znajomość języka rosyjskiego nie jest wymagana do uczestnictwa w zajęciach. 

filologia słowiańska

Czy znasz swojego sąsiada? 

Ćwiczenie koncentruje się na błędach i stereotypach w społecznym postrzeganiu osób, które wyglądają nietypowo lub pochodzą z innych krajów, ale są Czechami, tj. są sąsiadami Polaków. Ćwiczenie obejmuje prezentację, quiz i krótką lekcję słownictwa (poziom A1) na temat hobby, zawodów i wieku . Zajęcia przeznaczone są dla studentów w wieku od 15 do 19 lat.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Jiří Byčkov

Nie jest wymagana znajomość języka czeskiego – zajęcia dla zaczynających naukę od zera.
 



Koło, horo, raczenica (warsztaty tańców bałkańskich)

W ramach zajęć uczestnicy będą tańczyć tradycyjne tańce bułgarskie i serbskie.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Steliana Aleksandrova
 



Nie o to mi chodziło! Fałszywi przyjaciele tłumacza w językach: polskim, serbskim, bułgarskim, czeskim i słoweńskim

Krótki wykład i warsztaty z ćwiczeniami na temat fałszywych przyjaciół w językach: polskim, serbskim, bułgarskim, czeskim i słoweńskim. Warsztat kierowany jest do wszystkich miłośników języków i pułapek językowych, które mogą doprowadzić do nieporozumienia, ale i do zdziwienia albo śmiechu, w sytuacjach kiedy w rozmowach z obcokrajowcami za bardzo opieramy się na języku ojczystym. Każdy uczestnik zajęć może liczyć na zdobycie nowej wiedzy, przetestowanie swojej intuicji językowej oraz dużo śmiechu.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Sanja Miletić

Do udziału w zajęciach nie jest wymagana znajomość języków obcych – zajęcia będą prowadzone w języku polskim.
 



Z warsztatu średniowiecznego kopisty

Na zajęciach zostanie przedstawiona krótka historia cyrylicy, średniowieczne manuskrypty oraz ówczesny krój cyrylickich liter. Następnie uczestnicy będą próbowali zapisywać krótkie słowa. Zajęcia skierowane są głównie do osób zainteresowanych filologią słowiańską oraz rosyjską, a także historią południowej i wschodniej Słowiańszczyzny.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Justyna Dopierała

Do udziału w zajęciach nie jest wymagana znajomość języków obcych – zajęcia będą prowadzone w języku polskim.

filologia włoska

Interaktywna nauka języka włoskiego z e-materiałami

Podczas prezentacji opowiem o e-materiałach do nauki języka włoskiego, które zostały stworzone przez italianistów z Uniwersytetu Łódzkiego we współpracy z Politechniką Łódzką. E-materiały przeznaczone są dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, jednak korzystać z nich mogą nie tylko nauczyciele podczas lekcji w szkole, ale też wszyscy zainteresowani samodzielną nauką języka włoskiego od podstaw do poziomu A2+. Jako autorka poszczególnych zestawów zaprezentuję znajdujące się w nich zadania interaktywne oraz atrakcje multimedialne. Na przykładzie wybranych lekcji pokażę uczestnikom zajęć, jak uczyć się włoskiego samodzielnie w domu - e-materiały są bowiem dostępne dla każdego.

Forma zajęć: prezentacja

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Dominika Kobylska

Od uczestników zajęć nie jest wymagana znajomość języka włoskiego.
 



Pizza, spaghetti, cappuccino - o włoskich słowach i wyrażeniach, których używacie na co dzień

Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się ze znaczeniem i etymologią licznych italianizmów używanych w codziennej polszczyźnie, a także dowiedzą się, jak prawidłowo wymawiać i zapisywać niektóre problematyczne włoskie terminy. Punktem wyjścia do rozważań o obecnym znaczeniu Włoch w zasobach języka polskiego będzie krótki rys historyczny kontaktów polsko-włoskich od czasów królowej Bony do polskiego Fiata. Lekcja kierowana jest w szczególności do licealistów zainteresowanych językiem włoskim i kulturą obszaru jego występowania.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Piotr Kowalski

Od uczestników zajęć nie jest wymagana znajomość języka włoskiego.
 



Przez żołądek do języka. Kulinarna podróż po włoskich smakach i słowach

Celem proponowanego warsztatu jest przybliżenie uczestnikom bogactwa włoskiej kultury kulinarnej w sposób nieoczywisty i inspirujący. Zamiast skupiać się na najbardziej znanych potrawach, uczestnicy poznają unikalne zasady i tradycje rządzące włoskim stołem – od sposobów spożywania makaronu po kulinarne faux pas, których lepiej unikać.

Podczas zajęć zostaną omówione regionalne różnice w kuchni włoskiej, a nazwy potraw staną się pretekstem do nauki poprawnej wymowy i odkrywania językowych ciekawostek. Warsztaty wzbogaci także prezentacja włoskich idiomów związanych z jedzeniem, dzięki czemu uczestnicy nie tylko poznają smak Italii, ale także jej barwny język.

Warsztaty skierowane są do uczniów szkół średnich. Zapraszamy do udziału wszystkich chętnych, a szczególnie osoby uczące się języka włoskiego od niedawna (tj. będących na początkowym etapie nauki języka).

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoby prowadzące: mgr Marta Sterna + studenci ze Studenckiego Koła Naukowego ItaliAMO

Od uczestników zajęć nie jest wymagana znajomość języka włoskiego.

informacja w środowisku cyfrowym/informatologia z biznesowym językiem angielskim

▶ Czy można ufać Wikipedii? Sprawdź razem z nami!

Wikipedia – największa, społeczna inicjatywa na świecie, inspiruje i rozwija kompetencje na wielu poziomach. Co wiemy o tym unikatowym projekcie internetowym? Jak bezpiecznie i twórczo z niej korzystać? Jakie szanse stwarza twórcom cyfrowym? Co ma wspólnego Wikipedia z Otwartą Nauką? O możliwościach biernego, czynnego, a także profesjonalnego korzystania z Wikipedii, opowie specjalistka z Katedry Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie kształcimy fachowców od zarządzania informacją, a we współpracy z Wikimedia Polska – fachowców od „zarządzania encyklopedycznymi hasłami” ;-). Podczas krótkiej prelekcji poznasz historię Wikipedii, a także mniej znane, ale zabawne projekty encyklopedyczne, takie jak Bulbapedia (encyklopedia o Pokemonach), czy Storyboardthat (encyklopedia obrazkowa). Na grywalnym warsztacie zaś zdobędziesz podstawowe umiejętności użyteczne w edytowaniu i tworzeniu hasła dla „Wiki”. W efekcie może i Ty zostaniesz „czynnym” wikipedystą?

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 16 osób

Osoba prowadząca: dr Monika Janusz-Lorkowska

Uwaga! Zajęcia zostaną zorganizowane w dwóch 40-minutowych turach (10:45-11:25 oraz 12:15-12:55).



Twórca cyfrowy w 30 minut. To możliwe! 

Twój profil, kanał, blog już dziś może błysnąć i to bez płatnego programu graficznego! Podczas warsztatu zademonstrujemy darmowe biblioteki cyfrowe zdjęć oraz ilustracji (Pexels, Pixabay, Flickr), edytory „bez logowania”, jak np. Fotoramio, edytory animacji (Wick) czy narzędzia programistyczne, takie jak Scratch. Z zajęć być może wyjdziesz z własną animowaną grafiką lub filmem i dowiesz się więcej, jak zamienić te umiejętności na Twój przyszły zawód. 

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 24 osoby

Osoba prowadząca: dr Monika Wachowicz
 



Z tą wiedzą podbijesz rynek wydawniczy! Wszystko o nowoczesnej edycji tekstu, której spróbujesz sam

Profesjonalna edycja treści to standard w pracy nad współczesną książką, e-bookiem, katalogiem czy firmowym newsletterem. Marketing, media i nowoczesne wydawnictwa czekają zatem na sprawnych „łamaczy” tekstu.  Z nami zasięgniesz wiedzy o najpopularniejszym obecnie programie edytorskim InDesign lub sztuce edycji na otwartym oprogramowaniu – Scribus. Może nawet stworzysz małą formę -  wizytówkę, która pomoże ci zapamiętać, czego się nauczyłeś?

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 24 osoby

Osoba prowadząca: dr Grzegorz Czapnik

Uwaga! Zajęcia zostaną zorganizowane w dwóch 40-minutowych turach (10:45-11:25 oraz 11:30-12:10).

kulturoznawstwo

31. Miasto, masa, rozrywka. Kultura przyjemności w europejskich metropoliach początku XX wieku

Tematem wykładu będzie zjawisko rozkwitu kultury rozrywki w europejskich metropoliach na przełomie XIX i XX wieku i jej wpływ na krajobraz miasta oraz zmianę praktyk społecznych. Przykładem, który posłuży do zobrazowania strategii organizacja nowoczesnych przedsiębiorstw rozrywkowych w tym okresie, będą popularne parki rozrywki m.in. wiedeński Prater. Wykład adresowany jest do osób zainteresowanych historią kultury, a zwłaszcza różnorakimi przejawami kultury masowej i popularnej.

Forma zajęć: wykład

Limit miejsc: 50 osób

logopedia/logopedia z audiologią

32. Logopeda zawód z przyszłością

Podczas spotkania zostanie przybliżony przedmiot badań logopedii. Zaprezentowane zostaną także grupy odbiorców usług logopedycznych i problemy, z którymi zgłaszają się do specjalistów zaburzeń mowy i głosu. Krótko zostaną omówione także wyzwania stojące przed współczesną logopedią.

Forma zajęć: wykład

Limit miejsc: 30 osób

 



33. Nie pieprz, Pietrze, pieprzem wieprza... czyli kilka słów o technice mówienia

Celem warsztatów będzie przybliżenie ich uczestnikom podstawowych zasad techniki mówienia. Zasadniczą część stanowić będą ćwiczenia poświęcone dykcji oraz akcentowi. Chętni uczestnicy będą mieli również okazję do sprawdzenia swojej wymowy poprzez odczytanie specjalnie przygotowanych tekstów.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 10 osób

 

lingwistyka dla biznesu

W rytmie Deutsch warsztaty fonetyczne

Chcesz mówić po niemiecku pewnie i bez wpadek? Wpadnij na warsztaty wymowy na kierunku lingwistyka dla biznesu! Podczas zajęć pokażemy Ci, jak ujarzmić niemieckie dźwięki i brzmieć bardziej naturalnie. Czekają na Ciebie zabawne łamańce językowe, rymowanki i przysłowia, które pomogą Ci poprawić/wyostrzyć wymowę. Gwarantujemy maksimum praktyki!

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr hab. Beata Grzeszczakowska-Pawlikowska,prof. UŁ

media audiowizualne i kultura cyfrowa

34. W świecie wirtualnych celebrytów

Celebrytów możemy spotkać na każdym kroku, a obecnie media społecznościowe stały się dla nich jednym z głównych kanałów prezentacji i komunikacji. Jednak w toku dyskusji o nich warto przyjrzeć się branży rozrywki od innej strony. Skupiając się na powstawaniu sztucznych bytów, będących często już indywidualnymi twórcami (jak artyści AI) oraz odwołując się do nowych modeli tworzenia/odbioru kultury, warto przyjrzeć się zjawisku wirtualnych celebrytów – idoli, influencerów. Ich fenomen zaczyna przykuwać uwagę twórców i odbiorców popkultury. Wystąpienie ma na celu przedstawienie zjawiska, jego modeli oraz sposobu funkcjonowania w dzisiejszych czasach. Analizując poszczególne przykłady, przedstawia formy wirtualnych bytów w popkulturze, zwracając uwagę na zachodzące zmiany spowodowane kulturą medialną.

Forma zajęć: prezentacja

Limit miejsc: 30 osób

nowe media i kultura cyfrowa

Między filmem a grami komputerowymi – medialne migracje estetycznych środków wyrazu

Zajęcia będą dotyczy relacji, w jakie wchodzą gry komputerowe z innymi mediami takimi jak film czy komiks. Relacje te zostaną omówione w trzech aspektach: przekłady, czyli adaptacje/ekranizacje gier i „egranizacje” filmów, przeniesienie estetyki jednego medium do drugiego (tej zaczerpniętej z gier wideo do kinematografii i odwrotnie) oraz stosowanie elementów strukturalno-narracyjnych charakterystycznych dla określonego medium w innym medium (proces również działający w obie strony). Zajęcia są kierowane do osób zainteresowanych migracjami estetycznych form medialnych i przenikania się form ekspresji, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru gier komputerowych.

Forma zajęć: wykład

Limit miejsc: 50 osób

Osoba prowadząca: dr Katarzyna Prajzner

translatoryka

39. Tłumaczenie na ekranie

Zalała nas multimedialna fala filmów, filmików, seriali, gier. I wszystkim to się podoba, szczególnie, że bohaterowie mówią do nas po polsku. Czy wiesz jak powstaje tłumaczenie tych treści? Jeśli choć trochę znasz język niemiecki, spróbuj się się tego podjąć w ramach warsztatów.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 24 osoby

Wymagania: znajomość języka niemieckiego na poziomie A2

produkcja teatralna i organizacja widowisk

 Komunikacja i wystąpienia publiczne

Warsztat zaprezentuje podstawowe pola tematyczne omawiane podczas zajęć poświęconych komunikacji i przygotowaniu do wystąpień publicznych (podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Poruszone zostaną zagadnienia oddziaływania skryptów kulturowych na komunikację w sytuacji wystąpienia publicznego i kompozycję tekstu (storytelling, call to action, podróż bohatera) oraz podstawowe zróżnicowanie ze względu na cel wypowiedzi (wystąpienia o charakterze informacyjnym a wystąpienia o charakterze perswazyjnym). Warsztat zdominowany będzie przez praktyczne ćwiczenia zachowania podczas przemawiania publicznego oraz posługiwania się aparatem artykulacyjnym i głosem dla uzyskania żądanego efektu. 

Warsztat skierowany jest do osób przygotowujących prezentacje, przemówienia lub nagrania głosowe niezależnie od tematyki, odczuwających potrzebę usprawnienia tego, jak mówią, a także zainteresowanych mechanizmami komunikacji.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 10 osób

Osoba prowadząca: dr Małgorzata Jabłońska
 



Marketing i public relations w sektorze kultury

Pomyśl o wszystkich projektach, które realizują artyści, animatorzy i pracownicy instytucji kultury. Zadaniem marketingowców i PR-owców jest sprawienie, by te działania przyciągały odbiorców oraz spotkały się ze społecznym zrozumieniem i akceptacją. PR-owiec to edukator, który buduje społeczność wśród publiczności. Marketingowiec szuka sposobów, aby sprzedać dany produkt lub usługę. Jak sprawić, by sala teatralna była zapełniona, a wystawa w muzeum przyciągnęła wielu zwiedzających? Z zajęć dowiesz się o dobrych praktykach w sektorze kultury i przekonasz się, że praca w kulturze rozwija kreatywność. 

Forma zajęć: warsztat z elementami wykładu

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr Natalie Moreno-Kamińska
 



O tajnikach przestrzeni wizualnej w tańcu

Podczas wykładu szczególną uwagę zwrócimy na sztukę kształtowania przestrzeni dla tańca oraz plastyczną oprawę widowiska tanecznego z uwzględnieniem najważniejszych jej komponentów. Opierając się na materiale ikonograficznym oraz projekcjach wideo, chcemy podkreślić, jak ważna jest rola wykreowanej w spektaklu tanecznym przestrzeni wizualnej, jak wpływa ona na odbiór całości dzieła, jak różnorodne formy może przyjmować, jakie interpretacyjne krajobrazy tworzyć.

Pierwsza część spotkania to propozycja krótkiej wirtualnej wycieczki po „galerii tanecznych scenerii” od antyku do końca XIX wieku, podczas której przyjrzymy się malowidłom naskalnym i motywom tańczącej natury, maszynerii antycznego teatru, barokowej scenograficznej gigantomanii baletów dworskich czy koncepcjom dotyczącym ruchu scenicznego reprezentantów Wielkiej Reformy Teatru. W części drugiej przywołane zostaną najbardziej zaskakujące realizacje scenograficzne z przestrzeni tańca i choreografii XX i XXI wieku, w tym m.in. dzieła Baletów Rosyjskich, Piny Bausch, zespołu Chunky Move, Jérôme Bela i Marii Zimpel. Jako formę podsumowania zajęć proponujemy zaś krótki quiz nawiązujący do prezentowanych treści. Zapraszamy na spotkanie z tanecznymi sceneriami!

Forma zajęć: wykład z elementami warsztatu

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: mgr Anna Banach

twórcze pisanie

Kreacja świata przedstawionego w fantasy

Celem warsztatów jest przedstawienie głównych elementów kreacji świata przedstawionego w fantasy. Wraz z uczestnikami przenalizujemy, czy wręcz „rozpracujemy”, najważniejsze elementy składające się na koherentną, rozpoznawalną dla czytelników kreację świata fantasy, zadając pytanie: czy to jeszcze fantasy; czy już nie? Dotrzemy do granic gatunku, poznając najważniejsze podtypy, czy też podgatunki literatury fantasy, tj. heroic, epic, high, low, dark, grim, horror, historical, Slavic, Nordic, Celtic science fantasy etc., a może nawet wymyślimy, czy też odkryjemy, przysłowiowe nowe lądy w tego typu literaturze. Będzie więc dużo smoków, elfów, krasnoludów i przygód!

Forma zajęć: wykład

Limit miejsc: 30 osób

Osoba prowadząca: dr hab. prof. UŁ Natalia Lemann
 



Ucieleśnianie świata. Warsztat multisensorycznego pisania ekspresywnego

Czym jest ciało w procesie pisania? Maszyną, sejsmografem, przewodnikiem? Czy ciało piszące to ciało czujące? A może przeciwnie, ciało, które pisze, znika, staje się tylko narzędziem do chwytania? W czasie warsztatu spróbujemy osadzić się w naszych ciałach, skierować się w stronę zmysłów i odczuwania, porozmawiamy o ucieleśnionych symulacjach i somatopoetyce, by ostatecznie, korzystając z technik pisania ekspresywnego, stworzyć własne teksty, w których ciało dojdzie do głosu.

Forma zajęć: warsztat

Limit miejsc: 10 osób

Osoba prowadząca: dr Anna Ciarkowska
 

zwiedzanie budynku Wydziału Filologicznego

Wycieczka po budynku Wydziału

W trakcie krótkiej wycieczki uczniowie będą mogli obejrzeć największe aule i najważniejsze sale dydaktyczne, odwiedzą wydziałowe strefy relaksu, a nawet zajrzą do kilku miejsc na co dzień niedostępnych dla studentów. Podczas 30-minutowego zwiedzania oprowadzający przedstawią najważniejsze fakty i ciekawostki dotyczące zarówno samego budynku, jak i studiowania na Wydziale Filologicznym.

Forma zajęć: spacer

Limit miejsc: 30 osób

zajęcia dla nauczycieli

Zetki i Alfy pod lupą – pokolenie świadome czy zagubione?

W tym roku proponujemy nowość – wykład speclany dla nauczycieli, odbywający się równolegle do dwóch tur zajęciowych, w których wezmą udział uczniowie (w godz. 10:45-12:15). Podczas wykładu odpowiemy m.in. na następujące pytania: 

  • Czy tradycyjna edukacja nadąża za pokoleniem, które uczy się w świecie TikToka, AI i instant knowledge?
  • Jak dogadać się z pokoleniem, które zamiast maili woli memy, a zamiast telefonów – krótkie wiadomości?
  • Jakie są realne potrzeby emocjonalne dzisiejszych uczniów i jak pomóc im odnaleźć stabilność?

W zajęciach mogą wziąć udział maksymalnie 4 nauczyciele z jednej szkoły.

Forma zajęć: wykład z serią Q&A

Limit miejsc: 30 osób

Prowadząca: mgr Olga Zwardoń-Kuchciak

Najczęstsze pytania

Jestem uczniem/uczennicą liceum, ale moja szkoła nie uczestniczy w wydarzeniu. W jaki sposób mogę wziąć udział w Dniu Otwartym?

W takiej sytuacji możesz dokonać indywidualnego zgłoszenia na interesujące Cię warsztaty. Szczegółowe informacje o zgłoszeniach indywidualnych dostępne są tutaj.

Chciałbym przy stoisku informacyjnym porozmawiać o studiowaniu konkretnego kierunku. Czy muszę się na taką rozmowę wcześniej zarejestrować?

Nie, wszystkie nasze stoiska są ogólnodostępne dla uczniów i nie jest na nie wymagana jakakolwiek rejestracja.

Uwaga! Jeżeli jesteś nauczycielem i przyjeżdżasz na Dzień Otwarty z całą grupą szkolną, zalecamy uczniom wizytę na stoiskach w ramach jednej z czterech tur zajęć. W takim wypadku prosimy o zgłoszenie tego faktu w internetowym formularzu rejestracyjnym (pozycja do wyboru na liście zajęć w kategorii Pozostałe). Pozwoli nam to na lepszą organizację wydarzenia i rozłożenie masowych wizyt przy stoiskach w czasie.

Do kiedy trwa rejestracja na zajęcia z oferty Dnia Otwartego?

Zgłoszenia grupowe i indywidualne przyjmowane będą do 16 marca 2025 r. włącznie.

Czy podczas Dnia Otwartego będę mógł/mogła zwiedzić budynek Wydziału?

Tak, przewidujemy możliwość zwiedzania Wydziału. Aby wziąć udział w zwiedzaniu, należy wysłać zgłoszenie indywidualne. W zwiedzaniu mogą wziąć udział również całe grupy szkolne – w takim wypadku nauczyciel powinien wysłać zgłoszenie grupowe. Szczegółowe informacje na temat zapisów grupowych i indywidualnych dostępne są tutaj.

Ile potrwają zajęcia przewidziane w ramach Dnia Otwartego?

CO do zasady wykład/warsztat będzie trwać ok. 30 minut.Istnieje jednak kilka wyjątków od tej reguły, które opisaliśmy w zasadach zapisów.

Na ile zajęć mogę się zarejestrować?

Każdy uczeń w ciągu dnia będzie mógł wziąć udział w maksymalnie 4 zajęciach. Zachęcamy do wyboru maksymalnie 3 zajęć i pozostawienie sobie dodatkowego czasu na rozmowę przy punktach informacyjnych poświęconych poszczególnym kierunkom.

Planuję przyjechać na Dzień Otwarty z innego miasta. Jak mogę dotrzeć na Wydział Filologiczny?

Na Wydział dotrzeć można różnymi środkami transportu.

Linie tramwajowe:

  • linia 12
  • linia 15
  • linia 18
  • linia 45

Linie autobusowe:

  • linia 86
  • linia 87A/B
  • linia 58A/B

Najbliższe przystanki autobusowe i tramwajowe:

  • Pomorska - Lumumby (kampus UŁ) ?
  • Pomorska - Konstytucyjna ??
  • Pomorska - Tamka ??
  • Narutowicza - Radiostacja ??

Najbliższe stacje kolejowe:

  • Łódź Stoki (18 min. pieszo)
  • Łódź Niciarniana (27 min. pieszo)
  • Łódź Fabryczna (30 min. pieszo)
  • Łódź Widzew (1 godz. pieszo) 
Czy zorganizowanym grupom szkolnym udostępniony zostanie wydziałowy parking?

Tak, dla autokarów grup szkolnych dostępny będzie parking Wydziału Filologicznego (wjazd od ul. Pomorskiej). 

 

Jak znaleźć odpowiednią salę, w której planowane są zajęcia?

W tygodniu poprzedzającym wydarzenie na stronie Dnia Otwartego opublikowany zostanie pełny harmonogram zajęć wraz z rozkładem sal i planem budynku. 

Warto pamiętać, że na każdym piętrze Wydziału Filologicznego znajdują się mapy pięter, dzięki którym łatwo można odnaleźć salę. Przy poszukiwaniu sali warto również zwracać uwagę na oznaczenia umieszczone na kolumnach znajdujących się na korytarzach.

Jestem nauczycielem i przyjeżdżam na Dzień Otwarty z grupą 30-osobową, tymczasem interesujące moich uczniów zajęcia mają limit uczestników wynoszący 24 osoby. Co robić w takiej sytuacji?

Limit miejsc na poszczególne zajęcia został ustalony przez prowadzącego, aby umożliwić uczniom zdobywanie wiedzy w komfortowych warunkach. Warto zaznaczyć, że część zajęć z oferty przygotowanej na Dzień Otwarty ma charakter warsztatów, które zostały opracowane wyłącznie dla kameralnej grupy uczniów i zwiększenie limitu uczestników nie jest możliwe ze względu na ograniczenia czasowe (zajęcia trwają tylko 30 minut).

Gdy limit miejsc jest mniejszy niż całkowita liczebnośc grupy, należy podzielić uczniów na podgrupy i zapisać ich na dwa różne zajęcia odbywające się o tej samej godzinie, zachowując przy tym obowiązujące limity zajęć. Alternatywnie, część grupy może spędzić czas przy stoiskach informacyjnych (aktywność do wyboru w kategorii "Pozostałe"). Możliwe jest też zapisanie części grupy na interesujące ją zajęcia podczas jednej tury (w ramach dostępnego limitu miejsc), a następnie zapisanie pozostałej grupy uczniów na te same zajęcia w kolejnej turze. W takich sytuacjach nauczyciel musi pamiętać, by odpowiednio podzielić uczniów i przekazać im informację, w której podgrupie się znajdują.

Jestem nauczycielem i mam problem z wyborem zajęć dla swoich uczniów. Każdego z nich interesuje coś innego. Co robić w takiej sytuacji?

Jeżeli zainteresowania uczniów są zbyt zróżnicowane, można zaproponować im, by zapisali się na interesujące ich zajęcia, wysyłając zgłoszenia indywidualne. Zasady obowiązujące przy zapisach indywidualnych zostały opisane tutaj.

W systemie rejestracyjnym wybieram ineresujące moich uczniów zajęcia, ale po wprowadzeniu liczby uczestników, znikają poszczególne tury. Dlaczego tak się dzieje?

Dostępność zajęć aktualizowana jest w czasie rzeczywistym. Nie ma możliwości rejestracji na te tury zajęć, w przypadku których liczba aktualnie wolnych miejsc jest mniejsza niż liczba zgłaszanych przez nauczyciela uczestników. Oznacza to, że z listy znikną te tury zajęć, na które nie możemy zapisać naszej grupy szkolnej lub wybranej podgrupy. System nie pozwoli też na przyjęcie zgłoszenia większej grupy niż ta dopuszczalna przez prowadzącego (maksymalna liczba uczestników danych zajęć widoczna jest w systemie rejestracyjnym jako przedział wskazany przy pozycji „Preferowana liczba osób").

Kontakt

We wszelkich sprawach związanych z Dniem Otwartym prosimy o kontakt z p. Bartoszem Burskim.

e-mail: bartosz.burski@uni.lodz.pl
tel. 42 635 68 77

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

kontakt@filologia.uni.lodz.pl
tel: 42/665 51 06
fax: 42/665 52 54

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR