Oferta zajęć ogólnowydziałowych na semestr letni roku akademickiego 2024/2025
Kod rejestracji: 01-WFIL-L-24/25
Termin: 26.02.2025 od 19:00 – 09.03.2025 do 23:59
Prowadzący: mgr Ija Blumental
W ramach oferty zajęć ogólnowydziałowych w semestrze zimowym i letnim roku akademickiego 2024/2025 zostanie uruchomiony lektorat języka ukraińskiego w wymiarze 45 godzin w każdym semestrze.
Lektorat języka ukraińskiego jest adresowany do studentów I i II stopnia wszystkich kierunków na Wydziale Filologicznym. Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności językowych oraz zapoznanie studentów z materiałem leksykalno-gramatycznym na poziomie A2. Program zajęć przewiduje rozwijanie wszystkich sprawności i umiejętności językowych w ich integracji i w jednakowym stopniu. Kurs obejmuje kształtowanie umiejętności porozumiewania się w sytuacjach prostych, powszednich. Podczas zajęć zostaną również podane i wyjaśnione elementy kontekstu kulturowego.
Prowadzący: prof. Dariusz Bralewski
Opis zajęć – proponowana tematyka:
Prowadzący: mgr Julia Obrzut
Dwuletni lektorat języka rumuńskiego dla początkujących. Podczas zajęć studenci poznają struktury gramatyczne języka rumuńskiego oraz słownictwo niezbędne do komunikacji na poziomie podstawowym, a także zdobędą elementy wiedzy kulturowej. Zajęcia poprowadzi rumunistka oraz polonistka, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Na co dzień naucza języka rumuńskiego i tworzy materiały do jego nauki, wykonuje tłumaczenia i opowiada o języku oraz kulturze Rumunii w sieci. Prowadzi profile „Opowieści z Rumunii” na Instagramie oraz Facebooku.
Czy język rumuński jest trudny? Odpowiedzi szukajcie tutaj: https://opowiescizrumunii.pl/czy-jezyk-rumunski-jest-trudny/
Prowadzący: Prof. Andrzej Wałkówski
Geneza, organizacja i duchowość cystersów – ich wpływ na charakter piśmiennictwa, wykształcenie się cysterskiego skryptorium, rola książki i lektury u cystersów, piśmiennictwo sakralne u cystersów, piśmiennictwo pragmatyczne cystersów, wybitni pisarze z zakonu cystersów, wpływ piśmiennictwa cystersów na inne ośrodki pisarskie, schyłek roli cysterskiego piśmiennictwa na tle ogólnoeuropejskiego regresu pisarskiej aktywności zakonów.
Wykład ma zapoznać studenta z intelektualną rolą jaką odegrał zakon cystersów w Europie pod względem duchowości, nauki i edukacji, sztuki i literatury. Wybór cystersów jest o tyle słuszny, że byli oni pierwszym europejskim w pełni scentralizowanym zakonem. Dzięki temu ich osiągnięcia rozchodziły się stosunkowo szybko po całej Europie, co umożliwiały ścisłe kontakty filiacyjne.
Student uzyskuje wiedzę o roli cywilizacyjnej i intelektualnej zakonu cystersów monastycznego w średniowieczu; rozumie cystersów w kształtowaniu dzisiejszej duchowości europejskiej; ma świadomość wartości intelektualnego dorobku tegoż; uzyskuje podstawy wiedzy praktycznej pozwalającej wykorzystać jego intelektualną spuściznę oraz ją opracować w archiwach, bibliotekach naukowych i muzeach.
Prowadzący: prof. Alicja Mazan-Mazurkiewicz / prof. Adam Mazurkiewicz
Celem zajęć będzie zapoznanie (w wybiórczy sposób) słuchaczy ze źródłami i historią literatury kryminalnej oraz tej, w której zostaje wykorzystany schemat „opowieści o zbrodni i karze” (pieśń dziadowska nowiniarska, New Gate Callendar, powieść tajemnic). Zjawiska te omówione zostaną na wybranych przykładach utworów literackich powstałych w różnych epokach (od antyku do XIX wieku i pierwszych dekad XX wieku włącznie).
Antyczne śledztwo (Król Edyp Sofoklesa czytany ex post), pieśń dziadowska nowiniarska, pieśń jarmarczna, figury klasycznego kryminału (przestępca, detektyw, ofiara), wpływ Lavaterowskiej fizjonomiki na stereotypizacją postaci literackich, powieść tajemnic i frenetyczna jako źródło powieści kryminalnej, twórczość Edgara Allana Poego, kodeksy pisania kryminału, twórczość Arthura Conan-Doyle`a, Tajemnica Edwina Drooda jako utwór protokryminalny; opowieści Dorothy Seyers, Agathy Christie i Wilkie Collinsa jako kwintesencja złotej epoki powieści kryminalnej.
Sposobem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeżeli jednak ktoś z Uczestników poczuje się nieusatysfakcjonowany proponowaną oceną, będzie mógł przedstawić jedno wybrane spośród omawianych na zajęciach zagadnień w trakcie osobnej rozmowy.
Prowadzący: Beata Szuszwedyk-Sadurska
Zasadniczym elementem każdego konwersatorium będzie prezentacja filmów pochodzących z bogatego dorobku Wytwórni Filmów Dokumentalnych, Wytwórni Filmów Oświatowych oraz studenckich etiud zrealizowanych w PWSFTViT. Zajęcia mają na celu uświadomienie studentom jak bronić się przed manipulacją przy pomocy języka obrazów.
Spotkania będą stopniowo przygotowywać studentów do samodzielnej realizacji małych form filmowych, poprzez zaznajomienie ich z podstawowymi zasadami budowy obrazu filmowego w tym ze specyfiką gramatyki języka filmowego. Podczas zajęć studenci będą samodzielnie konstruować teksty niezbędne do wdrożenia produkcji telewizyjnej i filmowej.
Prowadzący: mgr Katarzyna Wielechowska
Antropologia widowisk traktowana jest jako ważna dyscyplina antropologii kulturowej, mająca moc wyjaśniania i interpretowania fenomenów kulturowych, odnosząca się do performatywnego aspektu ludzkiej egzystencji. Na konwersatorium omówione zostaną propozycje teoretyczne, w których zjawiska i procesy społeczno-kulturowe ujmowane są w kategoriach dramatyczno-teatralnych, a także jako odznaczające się specyficznym, np. rytualnym, rytmem/scenariuszem. Konceptualizacje te zostaną odniesione do wybranych przykładów widowisk/performansów generowanych w przestrzeni społeczno-kulturowej.
Metody dydaktyczne:
Konwersatorium z elementami wykładu; dyskusja panelowa; studium przypadku.
Sposoby i kryteria oceniania:
Na ocenę końcową złożą się: ocena ciągła – aktywność w dyskusji na zajęciach 50%, (efekty 1 – 5) oraz ocena za przygotowanie rozmowy zaliczeniowej + konspekt/prezentacja 50%, (efekty 1 – 5).
Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze niewymagające usprawiedliwienia. Po trzeciej nieobecności (niezależnie od przyczyny) konieczne jest zaliczenie części omówionego materiału. Liczba nieobecności na zajęciach przekraczająca 50% uniemożliwia zaliczenie zajęć (za wyjątkiem długotrwałego zwolnienia chorobowego lub ważnych zdarzeń losowych, które należy jak najwcześniej zgłosić osobie prowadzącej).
Prowadzący: partner Wydziału Filologicznego
Zajęcia prowadzone przez przedstawiciela firmy, praktyka mają na celu przybliżenie takich kompetencji jak: skuteczna i przekonywująca komunikacja, rozwiązywanie wieloaspektowych problemów, zarządzanie konfliktem i kryzysem, myślenie kreatywne i krytyczne.
To właśnie te kompetencje stają się kluczowym czynnikiem sukcesu organizacji i decydują o pozycji zawodowej pracowników przyszłości. Pracodawcy coraz częściej w ogłoszeniach o pracę kładą nacisk na kompetencje miękkie. W procesach rekrutacyjnych coraz częściej pojawiają się elementy oceny zachowań w postaci tzw. ocen zintegrowanych (ang. assessment center).
Podczas ostatnich zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak napisać dobre CV, jak dobrze przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej oraz jak przedstawić i pozycjonować swój profil w mediach społecznościowych, głównie na platformie LinkedIn.
Tematyka seminarium:
Prowadzący: dr Przemysław Owczarek
Opis i cele zajęć:
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu kursu student/ka:
Treści kształcenia:
Sposoby i kryteria oceniania:
Metody kształcenia: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda ćwiczeniowa. Prezentacja multimedialna (także – przygotowana przez studenta/kę lub grupę wraz z referatem).
Przewiduje się co najmniej dwa zajęcia w terenie: całodniową wyprawę do lasu noszącego cechy naturalnego kompleksu wraz z nadrzecznym ekotonem oraz zajęcia w lesie miejskim (Na Zdrowiu bądź w Lesie Łagiewnickim).
Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze (nie wymagają usprawiedliwienia), zaliczenie przedmiotu zależne jest od oddania wszystkich zaplanowanych w semestrze prac.
Prowadzący: prof. Elżbieta Ostrowska
Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z historią kina Europy Środkowo-Wschodniej od czasów II wojny światowej. Podstawowym założeniem jest to, że wspólne historie i konteksty – II wojna światowa, ustanowienie reżimów komunistycznych i ich niemal równoczesny upadek pod koniec lat 80. – pozwalają nam zobaczyć kraje Czechosłowacji, Węgier, Polski, (byłej) Jugosławii, Rumunii, Bułgarii Albanii jako tworzący odrębny region kulturowo-historyczny. Istnieją jednak również znaczące różnice między kulturami narodowymi i kinami, które należy wziąć pod uwagę.
Zatem tematyka kursu będzie skupiona na konkretnych ruchach i osiągnięciach tych kin narodowych w okresie po II wojnie światowej aż do chwili obecnej.
Prowadzący: dr Alina Brzuska-Kępa
Przedmiotem zajęć będzie połączona z dyskusją analiza tekstów poetyckich i prozatorskich wybranych laureatów Literackiej Nagrody Nobla, zwłaszcza ostatniego dwudziestolecia, takich jak m.in. Han Kang, Annie Ernaux, Kazuo Ishiguro, Luoise Glück, Olga Tokarczuk, John Maxwell Coetzee, Tomas Tranströmmer, Patrick Modiano, Alice Munro, ale także laureatów wcześniejszych, takich jak Orhan Pamuk, Wisława Szymborska, William Golding, czy Gabriel Garcia Marquez.
Konwersatorium ma przynieść podstawową orientację w różnorodności gatunków współczesnej literatury światowej nagradzanej literacką nagrodą Nobla; kształcić umiejętność uważnej lektury, konfrontowania tekstów literackich z wiedzą pozatekstową, dostarczać podstawowej terminologii literaturoznawczej.
Zakładane metody prowadzenia zajęć: analiza tekstu, dyskusja, prezentacja multimedialna
Przewidywane wymagania co do zaliczenia przedmiotu: aktywne uczestnictwo w dyskusji; prezentacja: krótkie zaprezentowanie sylwetki i charakteru twórczości wybranego noblisty, innego niż omawiani na zajęciach.