Najczęściej wyszukiwane:

Zajęcia ogólnowydziałowe - semestr letni 2025

Oferta zajęć ogólnowydziałowych na semestr letni roku akademickiego 2024/2025

Kod rejestracji: 01-WFIL-L-24/25

Termin: 26.02.2025 od 19:00 – 09.03.2025 do 23:59

Lista zajęć ogólnowydziałowych w semestrze letnim 2025

Lektorat języka ukraińskiego 2. (Kontynuacja)

Prowadzący: mgr Ija Blumental

  • forma zajęć: lektorat
  • liczba godzin zajęć: 45 godzin/ 3 ECTS
  • termin: poniedziałek 15:15-16:45, sala 1,18
  • limit: 20 osób

W ramach oferty zajęć ogólnowydziałowych w semestrze zimowym i letnim roku akademickiego 2024/2025 zostanie uruchomiony lektorat języka ukraińskiego w wymiarze 45 godzin w każdym semestrze.

Lektorat języka ukraińskiego jest adresowany do studentów I i II stopnia wszystkich kierunków na Wydziale Filologicznym. Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności językowych oraz zapoznanie studentów z materiałem leksykalno-gramatycznym na poziomie A2. Program zajęć przewiduje rozwijanie wszystkich sprawności i umiejętności językowych w ich integracji i w jednakowym stopniu. Kurs obejmuje kształtowanie umiejętności porozumiewania się w sytuacjach prostych, powszednich. Podczas zajęć zostaną również podane i wyjaśnione elementy kontekstu kulturowego.

 

Frazeologia w systemie i w tekście

Prowadzący: prof. Dariusz Bralewski

  • forma: wykład 28 godzin/3 ECTS
  • limit: 70 osób
  • termin: wtorek 17:00-18:30 aula A4
  • zaliczenie: wykład zakończony zaliczeniem pisemnym

Opis zajęć – proponowana tematyka:

  • Ujęcia frazeologii na przestrzeni ostatniego stulecia: Charles Bally, Anatolij Winogradow, Stanisław Skorupka, Andrzej Lewicki, Wojciech Chlebda.
  • Kryteria definicyjne jednostki frazeologicznej, stan dzisiejszy: jedność pojęcia/stałość składu.
  • Połączenia frazeologiczne w systemie: jednostka języka – frazeologizm jako znak.
  • Funkcje jednostek frazeologicznych semantyczne, składniowe, stylistyczne.
  • Tekstowe wyznaczniki frazeologii.
  • Wariantywność frazeologii – synonimia, antonimia.
  • Przysłowie jako szczególny przypadek frazeologizmu.
  • Motywacja związków frazeologicznych – motywacja globalna.
  • Idiomatyczność a frazeologiczność.
  • Frazeologia a przekład.
  • Frazeologia w poezji.
  • Stylistyczne zastosowanie frazeologii w przekładzie.

 

Lektorat języka rumuńskiego 2

Prowadzący: mgr Julia Obrzut

  • forma: ćwiczenia 60 godzin/4 ECTS
  • limit: 25 osób
  • termin: czwartek 13.30-16.45, sala  0.41
  • zaliczenie: obecność i uczestnictwo w zajęciach + bieżąca kontrola postępów

Dwuletni lektorat języka rumuńskiego dla początkujących. Podczas zajęć studenci poznają struktury gramatyczne języka rumuńskiego oraz słownictwo niezbędne do komunikacji na poziomie podstawowym, a także zdobędą elementy wiedzy kulturowej. Zajęcia poprowadzi rumunistka oraz polonistka, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Na co dzień naucza języka rumuńskiego i tworzy materiały do jego nauki, wykonuje tłumaczenia i opowiada o języku oraz kulturze Rumunii w sieci. Prowadzi profile „Opowieści z Rumunii” na Instagramie oraz Facebooku.

Czy język rumuński jest trudny? Odpowiedzi szukajcie tutaj: https://opowiescizrumunii.pl/czy-jezyk-rumunski-jest-trudny/

Piśmiennictwo cystersów w średniowieczu i jego rola intelektualna

Prowadzący: Prof. Andrzej Wałkówski

  • forma zajęć: wykład 28 godzin/ 3 ECTS
  • język wykładu: polski
  • poziom: wszyscy zainteresowani.
  • limit: 60 osób
  • termin: poniedziałek 17:00-18:30 sala 0,01
  • zaliczenie: ocena na podstawie frekwencji na wykładach.

Geneza,  organizacja  i duchowość cystersów – ich wpływ na charakter piśmiennictwa, wykształcenie się cysterskiego skryptorium, rola książki i lektury u cystersów, piśmiennictwo sakralne u cystersów, piśmiennictwo pragmatyczne cystersów, wybitni pisarze z zakonu cystersów, wpływ piśmiennictwa cystersów na inne ośrodki pisarskie, schyłek roli   cysterskiego   piśmiennictwa na tle ogólnoeuropejskiego regresu pisarskiej aktywności zakonów.

Wykład ma zapoznać studenta z intelektualną rolą jaką odegrał zakon cystersów w Europie pod względem duchowości, nauki i edukacji, sztuki i literatury. Wybór cystersów jest o tyle słuszny, że byli oni pierwszym europejskim w pełni scentralizowanym zakonem. Dzięki temu ich osiągnięcia rozchodziły  się stosunkowo szybko po całej Europie, co umożliwiały ścisłe kontakty filiacyjne.

Student uzyskuje wiedzę o roli cywilizacyjnej i intelektualnej zakonu cystersów monastycznego w średniowieczu; rozumie cystersów w kształtowaniu dzisiejszej duchowości europejskiej; ma świadomość wartości intelektualnego dorobku tegoż; uzyskuje podstawy wiedzy praktycznej pozwalającej wykorzystać jego intelektualną spuściznę oraz ją opracować w archiwach, bibliotekach naukowych i muzeach.

Do Agaty Christie od… Króla Edypa Sofoklesa

Prowadzący: prof. Alicja Mazan-Mazurkiewicz / prof. Adam Mazurkiewicz

  • forma zajęć: wykład 28 godzin/ 3 ECTS
  • limit: 60 osób
  • termin: poniedziałek 13:30-15:00 sala 0,01
  • zaliczenie: aktywność na zajęciach

Celem zajęć będzie zapoznanie (w wybiórczy sposób) słuchaczy ze źródłami i historią literatury kryminalnej oraz tej, w której zostaje wykorzystany schemat „opowieści o zbrodni i karze” (pieśń dziadowska nowiniarska, New Gate Callendar, powieść tajemnic). Zjawiska te omówione zostaną na wybranych przykładach utworów literackich powstałych w różnych epokach (od antyku do XIX wieku i pierwszych dekad XX wieku włącznie).

Antyczne śledztwo (Król Edyp Sofoklesa czytany  ex post), pieśń dziadowska nowiniarska, pieśń jarmarczna, figury klasycznego kryminału (przestępca, detektyw, ofiara), wpływ Lavaterowskiej fizjonomiki na stereotypizacją postaci literackich, powieść tajemnic i frenetyczna jako źródło powieści kryminalnej, twórczość Edgara Allana Poego, kodeksy pisania kryminału, twórczość Arthura Conan-Doyle`a, Tajemnica Edwina Drooda jako utwór protokryminalny; opowieści Dorothy Seyers, Agathy Christie i Wilkie Collinsa jako kwintesencja złotej epoki powieści kryminalnej.

Sposobem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeżeli jednak ktoś z Uczestników poczuje się nieusatysfakcjonowany proponowaną oceną, będzie mógł przedstawić jedno wybrane spośród omawianych na zajęciach zagadnień w trakcie osobnej rozmowy.

Język filmowy - pozawerbalne metody wywierania wpływu

Prowadzący: Beata Szuszwedyk-Sadurska

  • Forma: proseminarium 30 godzin/ 3ECTS
  • Limit: 30 osób (dla osób, które wcześniej nie zaliczały tego przedmiotu)
  • Termin: piątek  13.30-16.45  sala 0.38 (7, 21, marca, 4, 25 kwietnia, 16, 30 maja 6.13 czerwca)

Zasadniczym elementem każdego konwersatorium będzie prezentacja filmów pochodzących z bogatego dorobku Wytwórni Filmów Dokumentalnych, Wytwórni Filmów Oświatowych oraz studenckich etiud zrealizowanych w PWSFTViT. Zajęcia mają na celu uświadomienie studentom jak bronić się przed manipulacją przy pomocy języka obrazów. 

Spotkania będą stopniowo przygotowywać studentów do samodzielnej realizacji małych form filmowych, poprzez zaznajomienie ich z podstawowymi zasadami budowy obrazu filmowego w tym ze specyfiką gramatyki języka filmowego. Podczas zajęć studenci będą samodzielnie konstruować teksty niezbędne do wdrożenia produkcji telewizyjnej i filmowej.

Antropologia widowisk

Prowadzący: mgr Katarzyna Wielechowska

  • Forma: ćwiczenia konwersatoryjne 28 godzin/4ECTS
  • Limit: 6 osób  TYLKO DLA STUDENTÓW II STOPNIA
  • Termin: środa 15:15-16:45 sala 2.45

Antropologia widowisk traktowana jest jako ważna dyscyplina antropologii kulturowej, mająca moc wyjaśniania i interpretowania fenomenów kulturowych, odnosząca się do performatywnego aspektu ludzkiej egzystencji. Na konwersatorium omówione zostaną propozycje teoretyczne, w których zjawiska i procesy społeczno-kulturowe ujmowane są w kategoriach dramatyczno-teatralnych, a także jako odznaczające się specyficznym, np. rytualnym, rytmem/scenariuszem. Konceptualizacje te zostaną odniesione do wybranych przykładów widowisk/performansów generowanych w przestrzeni społeczno-kulturowej.

Metody dydaktyczne:
Konwersatorium z elementami wykładu; dyskusja panelowa; studium przypadku.

Sposoby i kryteria oceniania:
Na ocenę końcową złożą się: ocena ciągła – aktywność w dyskusji na zajęciach 50%, (efekty 1 – 5) oraz ocena za przygotowanie rozmowy zaliczeniowej + konspekt/prezentacja 50%, (efekty 1 – 5).

Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze niewymagające usprawiedliwienia. Po trzeciej nieobecności (niezależnie od przyczyny) konieczne jest zaliczenie części omówionego materiału. Liczba nieobecności na zajęciach przekraczająca 50% uniemożliwia zaliczenie zajęć (za wyjątkiem długotrwałego zwolnienia chorobowego lub ważnych zdarzeń losowych, które należy jak najwcześniej zgłosić osobie prowadzącej).  

 

Kompetencje przyszłości - umiejętności jutra

Prowadzący: partner Wydziału Filologicznego

  • Forma: konwersatorium 28 godzin/4 ECTS
  • Limit: 20 osób
  • Termin: czwartek 13:30 – 15:00 sala 2.08

Zajęcia prowadzone przez przedstawiciela firmy, praktyka mają na celu przybliżenie takich kompetencji jak: skuteczna i przekonywująca komunikacja, rozwiązywanie wieloaspektowych problemów, zarządzanie konfliktem i kryzysem, myślenie kreatywne i krytyczne.

To właśnie te kompetencje stają się kluczowym czynnikiem sukcesu organizacji i decydują o pozycji zawodowej pracowników przyszłości. Pracodawcy coraz częściej w ogłoszeniach o pracę kładą nacisk na kompetencje miękkie. W procesach rekrutacyjnych coraz częściej pojawiają się elementy oceny zachowań w postaci tzw. ocen zintegrowanych (ang. assessment center).  

Podczas ostatnich zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak napisać dobre CV, jak dobrze przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej oraz jak przedstawić i pozycjonować swój profil w mediach społecznościowych, głównie na platformie LinkedIn.

Tematyka seminarium:

  • myślenie krytyczne – myślenie oparte o fakty oraz myślenie przyczynowo-skutkowe, scenariuszowe i refleksyjne,
  • zarządzanie – odchyleniami od planu, sytuacją kryzysową, konfliktem oraz własnym rozwojem osobistym; gry doskonalące te umiejętności,
  • komunikacja w zmianie,
  • sztuka negocjacji – w biznesie i w życiu; gra doskonaląca umiejętności negocjacji,
  • konsekwencja we wdrażaniu,
  • słuchanie ze zrozumieniem; gra doskonalnąca umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • doskonalenie własnej pracy stanowiskowej,
  • rozwiązywanie problemów w praktyce i w teorii,
  • przygotowanie do rekrutacji.
Ekokrytyka - teoria i praktyka pisarska

Prowadzący: dr Przemysław Owczarek

  • Forma: ćwiczenia konwersatoryjne 28 godzin/4 ECTS
  • Limit: 6 osób TYLKO DLA STUDENTÓW II STOPNIA
  • Termin: poniedziałek 17:00-18:30 – sala 2.56

Opis i cele zajęć:  

  1. Uzyskanie przez studentów wiedzy na temat zwrotu performatywnego i posthumanistycznego w humanistyce oraz form rozmaitego zaangażowania ekologicznego i ekokrytycznego literatury współczesnej – interpretacja tekstów ekokrytycznych diagnozujących współczesne zagrożenia ekologiczne i zaangażowanych społecznie w warunkach otwartego społeczeństwa obywatelskiego;
  2. Rozpoznanie przez studentów zjawisk właściwych dla ekokrytyki i posthumanistyki (różnorodnych form krytyki porządku społeczno-politycznego) jako formacji krytycznej, społeczno-kulturowej – i sfery autotelicznych intencjonalnych działań twórczych redefiniujących pozycję kultur – postulującej jej wpływ na wszystkie dziedziny funkcjonowania danych zbiorowości ludzkich i ekosystemów;
  3. Zrozumienie przez studentów założeń i form nurtu ekokrytycznego i posthumanistycznego w literaturze i dziedzinach pokrewnych w kontekście zagrożeń klimatycznych i działań proekologicznych – praktyka tworzenia tekstów i działań ekokrytycznych.

 
Efekty kształcenia:

Po ukończeniu kursu student/ka:  

  1. Wymienia i określa sposoby rozumienia zaangażowania i postawy ekokrytycznej w ich różnorodnych formach w obrębie współczesnej twórczości literackiej i szeroko rozumianej humanistyki.
  2. Potrafi samodzielnie interpretować dzieła literackie i artystyczne uznanych twórców w perspektywie różnych strategii interpretacyjnych oraz orientuje się w specyfice wybranych nurtów i praktyk. Dyskutuje na tematy związane z problematyką zajęć oraz potrafi zaprezentować własne stanowisko w odniesieniu do pozyskanej wiedzy.
  3. Ma świadomość: a. poziomu swojej wiedzy na temat współczesnych nurtów ekokrytycznie zaangażowanych; b. wykorzystania adekwatnych umiejętności zdobytych podczas zajęć oraz c. jest przygotowany do efektywnego poszerzania własnej wiedzy w ramach rozumienia współczesnych praktyk ekokrytycznych oraz ich wdrażania we własne teksty.

Treści kształcenia:

  • Testowanie definicji: zaangażowanie, ekokrytyka, posthumanistyka oraz językowa praktyka tekstów zorientowanych na działanie i zmiany społeczno-kulturowe;
  • Rodowody zaangażowania ekokrytyki – retoryczne zapasy krytyczne z prekursorami;
  • Posthumanizm i literatura ekokrytyczna;
  • Współczesne strategie lektury i interpretacji tekstów zaangażowanych, ekokrytycznych i posthumanistycznych;  
  • Praktyka ekokrytyki jako doświadczenie wyrażane w języku literackim i innych artystycznych dziedzinach;

Sposoby i kryteria oceniania:  

  • zaliczenie w formie serii tekstów literackich i pracy pisemnej w oparciu o uzyskaną na zajęciach wiedzę i związaną z nimi praktykami pisarskimi (50% oceny).  
  • aktywność i sprawność referowania treści dzieł literackich, rozpraw naukowych i krytycznych, także w formie prezentacji oraz udział w dyskusji na zajęciach (50%).

Metody kształcenia: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda ćwiczeniowa. Prezentacja multimedialna (także – przygotowana przez studenta/kę lub grupę wraz z referatem).

Przewiduje się co najmniej dwa zajęcia w terenie: całodniową wyprawę do lasu noszącego cechy naturalnego kompleksu wraz z nadrzecznym ekotonem oraz zajęcia w lesie miejskim (Na Zdrowiu bądź w Lesie Łagiewnickim).

Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze (nie wymagają usprawiedliwienia), zaliczenie przedmiotu zależne jest od oddania wszystkich zaplanowanych w semestrze prac.

Central and Eastern European Film

Prowadzący: prof. Elżbieta Ostrowska

  • Forma: ćwiczenia konwersatoryjne 28 godzin/ 4 ECTS
  • Limit: 10 osób
  • Termin: czwartek 11:45-13:15 sala 1.05
  • Zajęcia w języku angielskim

Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z historią kina Europy Środkowo-Wschodniej od czasów II wojny światowej. Podstawowym założeniem jest to, że wspólne historie i konteksty – II wojna światowa, ustanowienie reżimów komunistycznych i ich niemal równoczesny upadek pod koniec lat 80. – pozwalają nam zobaczyć kraje Czechosłowacji, Węgier, Polski, (byłej) Jugosławii, Rumunii, Bułgarii Albanii jako tworzący odrębny region kulturowo-historyczny. Istnieją jednak również znaczące różnice między kulturami narodowymi i kinami, które należy wziąć pod uwagę.

Zatem tematyka kursu będzie skupiona na konkretnych ruchach i osiągnięciach tych kin narodowych w okresie po II wojnie światowej aż do chwili obecnej.

Literacka Nagroda Nobla. Laureaci i dzieła

Prowadzący: dr Alina Brzuska-Kępa

  • Forma zajęć: Konwersatorium
  • Liczba godzin: 28 godzin/ 4  ECTS
  • Limit: 25 osób
  • Termin: środa 13.30-15:00 sala 2.49

Przedmiotem zajęć będzie połączona z dyskusją analiza tekstów poetyckich i prozatorskich wybranych laureatów Literackiej Nagrody Nobla, zwłaszcza ostatniego dwudziestolecia, takich jak m.in. Han Kang, Annie Ernaux, Kazuo Ishiguro, Luoise Glück, Olga Tokarczuk, John Maxwell Coetzee, Tomas Tranströmmer, Patrick Modiano, Alice Munro, ale także laureatów wcześniejszych, takich jak Orhan Pamuk, Wisława Szymborska, William Golding, czy Gabriel Garcia Marquez.

Konwersatorium ma przynieść podstawową orientację w różnorodności gatunków współczesnej literatury światowej nagradzanej literacką nagrodą Nobla; kształcić umiejętność uważnej lektury, konfrontowania tekstów literackich z wiedzą pozatekstową, dostarczać podstawowej terminologii literaturoznawczej.

Zakładane metody prowadzenia zajęć: analiza tekstu, dyskusja, prezentacja multimedialna

Przewidywane wymagania co do zaliczenia przedmiotu: aktywne uczestnictwo w dyskusji; prezentacja: krótkie zaprezentowanie sylwetki i charakteru twórczości wybranego noblisty, innego niż omawiani na zajęciach.

 

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

kontakt@filologia.uni.lodz.pl
tel: 42/665 51 06
fax: 42/665 52 54

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR