Najczęściej wyszukiwane:

Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989 na tle polityki programowej peerelowskiej kinematografii wobec debiutów

Polska kultura filmowa opisywana jest zwykle przez pryzmat twórczości reżyserów (nazywanych „autorami polskiego kina”), a szczegółowej analizie poddawane są zazwyczaj konkretne filmy. Tymczasem instytucje produkcji filmowej zasługują na naukowe opracowanie w nie mniejszym stopniu niż twórczość Krzysztofa Kieślowskiego czy Andrzeja Wajdy, na co niejednokrotnie zwracali uwagę badacze. Dotychczasowy stan wiedzy w zakresie tematu projektu jest więc wyjątkowo skromny.

Opublikowano: 01 kwietnia 2020

Tym bardziej jest to zaskakujące, że dominującą cechą światowej refleksji filmoznawczej jest zainteresowanie pozatekstualnym wymiarem funkcjonowania kultury filmowej, przejawiającej się rozwojem tzw. badań kultury produkcji. Studia powstające w tym nurcie badań dostarczają wiedzy o tym, jak filmy się produkuje, kto to robi, jak wygląda tok produkcji filmu, a także jaki wpływ na jego powstanie mają uwarunkowania społeczne, instytucjonalne, systemy finansowania i związane z nimi regulacje prawne. Projekt ten masz szansę wpisać się w tę lukę. Jego przedmiotem zainteresowania jest działalność Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w latach 1981-1989, a głównym celem pogłębienie wiedzy o polityce programowej kinematografii wobec debiutów oraz kulturze produkcji późnego PRL-u.


mgr Emil Sowiński
Okres realizacji projektu: 01.04.2020-31.03.2023
Projekt finansowany ze środków NCN w ramach konkursu PRELUDIUM 17

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

kontakt@filologia.uni.lodz.pl
tel: 42/665 51 06
fax: 42/665 52 54

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR