Najczęściej wyszukiwane:

Krytyczne deziluzje. Refiguracje tragizmu w polskim teatrze postdramatycznym

Nadrzędnym celem projektu jest przeprowadzenie kompleksowych badań skupiających się na nowych koncepcjach tragizmu (Williams, Leonard, Lehmann) oraz postdramatycznych strategiach artystycznych ich ekspresji scenicznej we współczesnym teatrze polskim (2014-2024).

Opublikowano: 21 stycznia 2025
prof. Małgorzata Budzowska

Badania w projekcie są próbą rozpoznania artystycznych sposobów radzenia sobie z tragizmem (po)nowoczesności, tj. z nowymi źródłami, symptomami i aspektami „ontologicznej bezdomności”, definiowanej z perspektywy trzech dominujących kryzysów Antropocenu: kryzysu środowiskowego (dotyczącego zmian klimatycznych, degradacji planety, utraty bioróżnorodności itp.), emancypacyjnego (dotyczącego kobiet i społeczności LGBTQ+) i migracyjnego (dotyczącego kryzysu humanitarnego i politycznego w związku z migracjami).

W sytuacji polikryzysów, próba uchwycenia dynamiki przestrzeni kryzysu, rozpoznawanej i interpretowanej w polu artystycznym, jest jednym z istotnych zadań nauki. To właśnie w praktykach artystycznych można odnaleźć refleksję nad sytuacjami krytycznymi, której towarzyszy namysł nad możliwościami lub koniecznością zmiany. Wyobraźnia artystyczna pozwala na pomyślenie świata na nowo, na projektowanie i wyobrażenie sobie oraz ćwiczenie się w nowych relacjach i w nowych podmiotowościach

– mówi o projekcie jego kierowniczka, Małgorzata Budzowska.

Jako nadrzędną ramę koncepcyjną dla badań przyjęto projekt ekozoficzny Félixa Guattariego, ze szczególnym uwzględnieniem teorii trzech terytoriów egzystencjalnych – trzech ekologii (środowiskowej, społecznej i mentalnej), uzupełniony o rozpoznania teorii posthumanizmu krytycznego (Braidotti, Haraway, Stiegler) oraz triangulację teoretyczną i metodologiczną z obszaru badań ekokrytycznych, feministycznych, migracyjnych i teorii queer. Przedmiotem badań w projekcie będą strategie dramaturgiczne i reżyserskie, w zakresie formy i treści działań scenicznych, podjęte przez osoby twórcze, realizujące swoje projekty performatywne w Polsce we wskazanym okresie. Zadania w projekcie będą zatem obejmować analizę estetyczną i kontekstualną wybranych produkcji teatralnych.

W skład zespołu badawczego wchodzą:
dr hab. Małgorzata Budzowska, prof. UŁ 
dr Joanna Kocemba-Żebrowska
Katedra Dramatu i Teatru, Instytut Kultury Współczesnej

Okres realizacji projektu: 20.01.2025-19.01.2028
Projekt realizowany w ramach programu OPUS finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (NCN).

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

kontakt@filologia.uni.lodz.pl
tel: 42/665 51 06
fax: 42/665 52 54

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR