Badania w projekcie są próbą rozpoznania artystycznych sposobów radzenia sobie z tragizmem (po)nowoczesności, tj. z nowymi źródłami, symptomami i aspektami „ontologicznej bezdomności”, definiowanej z perspektywy trzech dominujących kryzysów Antropocenu: kryzysu środowiskowego (dotyczącego zmian klimatycznych, degradacji planety, utraty bioróżnorodności itp.), emancypacyjnego (dotyczącego kobiet i społeczności LGBTQ+) i migracyjnego (dotyczącego kryzysu humanitarnego i politycznego w związku z migracjami).
W sytuacji polikryzysów, próba uchwycenia dynamiki przestrzeni kryzysu, rozpoznawanej i interpretowanej w polu artystycznym, jest jednym z istotnych zadań nauki. To właśnie w praktykach artystycznych można odnaleźć refleksję nad sytuacjami krytycznymi, której towarzyszy namysł nad możliwościami lub koniecznością zmiany. Wyobraźnia artystyczna pozwala na pomyślenie świata na nowo, na projektowanie i wyobrażenie sobie oraz ćwiczenie się w nowych relacjach i w nowych podmiotowościach
– mówi o projekcie jego kierowniczka, Małgorzata Budzowska.
Jako nadrzędną ramę koncepcyjną dla badań przyjęto projekt ekozoficzny Félixa Guattariego, ze szczególnym uwzględnieniem teorii trzech terytoriów egzystencjalnych – trzech ekologii (środowiskowej, społecznej i mentalnej), uzupełniony o rozpoznania teorii posthumanizmu krytycznego (Braidotti, Haraway, Stiegler) oraz triangulację teoretyczną i metodologiczną z obszaru badań ekokrytycznych, feministycznych, migracyjnych i teorii queer. Przedmiotem badań w projekcie będą strategie dramaturgiczne i reżyserskie, w zakresie formy i treści działań scenicznych, podjęte przez osoby twórcze, realizujące swoje projekty performatywne w Polsce we wskazanym okresie. Zadania w projekcie będą zatem obejmować analizę estetyczną i kontekstualną wybranych produkcji teatralnych.
W skład zespołu badawczego wchodzą:
dr hab. Małgorzata Budzowska, prof. UŁ
dr Joanna Kocemba-Żebrowska
Katedra Dramatu i Teatru, Instytut Kultury Współczesnej
Okres realizacji projektu: 20.01.2025-19.01.2028
Projekt realizowany w ramach programu OPUS finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (NCN).
