W teorii argumentów opis funkcji argumentów pomoże naukowcom dowiedzieć się więcej o szeregu innych zastosowań struktur argumentów w dyskursie. W praktyce badanie korpusowe zilustruje, w jaki sposób można zastosować tę metodę w dziedzinie, umożliwiając przeprowadzenie większej liczby prac empirycznych i eksperymentalnych. Ostatecznie, przy wdrażaniu pomysłów, prace nad systemem CAPNA zapewnią naukowcom potężne, elastyczne narzędzie, które będą mogli wykorzystywać zarówno we własnych badaniach, jak i w celach edukacyjnych. Projekt Aida zajmuje się teorią argumentacji, a konkretnie argumentami, które wydają się mieć na celu wyrażenie postawy lub potwierdzenie tożsamości dyskutujących, a nie przekonanie kogokolwiek do prawdy.
Projekt ma na celu zrobienie trzech rzeczy:
1) Opisanie różnych zastosowań, jakie mogą mieć argumenty, zwykle znanych jako funkcje argumentu;
2) Przyjrzenie się roli tożsamości w argumentacji poprzez studiowanie kilku korpusów, dużych zbiorów tekstów zawierających takie argumenty;
3) Opracowanie systemu oceny argumentów znanego jako CAPNA (Comprehensive Assessment Procedure for Natural Argumentation), tak aby mógł on radzić sobie z argumentami tożsamościowymi.
Argumenty są zwykle uważane za uzasadnienia prawdziwości pewnego stwierdzenia. Można to nazwać ich standardową funkcją. Czasami jednak język może być użyty w formie argumentu w celu wykonania innych zadań, takich jak wzmocnienie aspektów naszej własnej tożsamości lub przynależność do określonej grupy. Wyniki projektu Aida mogą pomóc w ogólnym zrozumieniu, w jaki sposób wyrażamy nasze uczucia i naszą tożsamość, zwłaszcza w mediach społecznościowych, podczas debaty na ważne tematy. Możemy wykorzystać tę wiedzę, aby poprawić własną komunikację i lepiej zrozumieć innych: zarówno to, co próbują powiedzieć, jak i dlaczego próbują to powiedzieć
– mówi o projekcie jego kierownik, Martin Hinton.
Link do strony projektu w j. angielskim | Link to the project website in English:
https://www.uni.lodz.pl/en/aida
dr hab. Martin Hinton, prof. UŁ
Zakład Językoznawstwa i Komunikacji Instytutu Anglistyki
Okres realizacji projektu: 2.10.22023 - 1.10.2027
Projekt realizowany w ramach programu OPUS finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (NCN).
