KIERUNEK: DZIENNIKARSTWO, MEDIA I PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI

Opis studiów

Oferta kierunku DZIENNIKARSTWO, MEDIA I PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI została przygotowana w zgodzie z najnowszymi trendami w myśleniu o komunikowaniu publicznym. Studia ukierunkowane są na projektowanie komunikacji zaspokajającej potrzeby współczesnych mediów oraz świata biznesu. Kładą nacisk na kształtowanie krytycznej refleksji wobec treści medialnych i pogłębiają świadomość odpowiedzialności za komunikaty obecne w sferze publicznej. Obok rozwijania predyspozycji zawodowych przygotowują również do prowadzenia działalności badawczej. 

Program studiów obejmuje problematykę z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, uzupełniony o wiedzę z zakresu nauk o kulturze i religii, językoznawstwa i filozofii. Przekazywanie szczegółowej wiedzy na temat mediów masowych, procesów komunikowania oraz uczestników komunikacji ukazywane jest w relacji do rożnych typów działalności promocyjnej, kreowania wizerunku osób i instytucji. 
Do dyspozycji studentów pozostają działające na Wydziale studia radiowe i telewizyjne, zajęcia zaś prowadzą zarówno teoretycy, jak i praktycy dziennikarstwa oraz komunikacji społecznej. 

Specjalności

Specjalizacje w ramach kierunku:

  • Dziennikarstwo

Specjalność zaznajamia z wybranymi tematycznymi obszarami pracy w mediach (dziennikarstwo newsowe, śledcze, lifestylowe, religijne) oraz dokumentalną i artystyczną perspektywą widzenia profesji dziennikarskiej. Pozwala rozszerzyć wiedzę o roli mediów w kształtowaniu trendów komunikacyjnych widocznych w świecie sportu, polityki, kultury – w wymiarze globalnym i lokalnym. 

Absolwenci specjalności dziennikarskiej są przygotowani do podjęcia pracy w zawodzie dziennikarza w redakcjach mediów tradycyjnych i internetowych ogólnych oraz specjalistycznych, zarówno na szczeblu lokalnym, jak i ogólnokrajowym. 

  • Komunikowanie w public relations i brandingu

Specjalność oferuje studentom profesjonalne przygotowanie w zakresie różnych form komunikacji PR-owej i brandingowej. Przybliża zasady projektowania i komunikowania marki oraz specyfikę zachowań konsumenckich. Zaznajamia z narzędziami i technikami promowania firmy w mediach społecznościowych. Kształci umiejętność redagowania tekstów promocyjnych i tworzenia spójnych systemów identyfikacyjnych. Kładzie nacisk na komunikację interpersonalną, negocjacje i mediacje, jak też w kryzysie. Zaznajamia z możliwościami sztucznej inteligencji w komunikowaniu i wprowadza w specyfikę organizacji wydarzeń promocyjnych. 

Absolwenci specjalności są przygotowani do podjęcia pracy w agencjach PR-owych, reklamowych, marketingowych, na stanowisku brand managera, w biurach rzecznika prasowego i wielu innych miejscach, w których projektuje się i wykonuje zadania związane z szeroko pojętą komunikacją z otoczeniem. 

Wyboru specjalizacji kandydaci dokonują w dniu rozmowy kwalifi­ka­cyjnej.

Główne przedmioty

  • Aspekty mediatyzacji 
  • Kreowanie wizerunku 
  • Intermedialność i mediatainment 
  • Projektowanie komunikacji wizualnej 
  • Pragmatyka językowa 
  • Komunikacja międzykulturowa 
  • Sztuka pisania 
  • Metody badania wizerunku 
  • Twórcze pisanie w dziennikarstwie 

Sylwetka absolwenta

Absolwent kierunku posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające mu podjęcie pracy w wyspecjalizowanych zawodach związanych z kulturą medialną. Umie rozpoznawać trendy komunikacyjne i wie, jak na nie wpływać. Potrafi samodzielnie projektować i realizować przekazy medialne oraz projekty promocyjne z użyciem narzędzi cyfrowych. Ma umiejętności w zakresie formułowania krytycznych sądów również w stosunku do siebie, publicznego zabierania głosu, dyskutowania i argumentowania. Jest przygotowany do pracy w dużych zespołach i do kierowania zespołami pracowników instytucji medialnych i okołomedialnych. Ponadto może prowadzić działalność krytyczną i edukacyjną w zakresie mediów oraz kreować i nadzorować działania z obszaru public relations i promocji. 

Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia oraz prac badawczych związanych z naukami o komunikacji społecznej i mediach. 

Zasady przyjęć

Przyjęcie następuje na podstawie złożenia wymaganych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej predyspozycje do studiowania na kierunku.

Kandydat na studia drugiego stopnia powinien posiadać dyplom licencjata lub dyplom magisterski dowolnego kierunku oraz mieć ugruntowaną podstawową wiedzę z zakresu nauk humanistycznych i społecznych. Ponadto kandydat planujący rozpocząć kształcenie na kierunku powinien znać podstawową terminologię związaną z działalnością mediów, pracą dziennikarza oraz szeroko pojętą komunikacją, orientować się w bieżących wydarzeniach życia publicznego w Polsce (społecznych, politycznych, kulturalnych, sportowych itp.) i najważniejszych wydarzeniach na świecie. Powinien znać główne tematy aktualnych przekazów medialnych, a także umieć wyrażać opinie oraz dyskutować na temat zagadnień związanych z funkcjonowaniem mediów i komunikacją medialną. Od kandydata oczekuje się również staranności i dojrzałości językowej. Kandydat powinien posiadać podstawową umiejętność w zakresie posługiwania się technicznymi środkami kształcenia na odległość, umożliwiającą korzystanie z platform zdalnego nauczania i pracę zespołową.

Co dalej?

Kontakt dla kandydata

E-mail: dziennikarstwo@uni.lodz.pl
Telefon: (42) 665 53 54 (sekretariat Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej)

Dane wydziału i lokalizacja

Wydział Filologiczny

Pomorska 171/173 90-236 Łódź