Najczęściej wyszukiwane:

„Zdolny Uczeń – Świetny Student” – podsumowanie VIII edycji programu na Wydziale Filologicznym

5 czerwca w auli A5 Wydziału Filologicznego odbyło się uroczyste podsumowanie kolejnej edycji programu „Zdolny Uczeń – Świetny Student”, w którym po raz ósmy udział wzięli uczniowie szkół średnich. Inicjatywa ta daje przyszłym studentom możliwość indywidualnej pracy z wykładowcami oraz dostęp do zasobów uczelni, dzięki czemu uczestnicy mogą bez przeszkód rozwijać swoje kompetencje i zainteresowania przy współpracy ze środowiskiem akademickim.

Opublikowano: 06 czerwca 2025

Program ma na celu przedstawienie uczniom szkół średnich z Łodzi i województwa łódzkiego, jak wygląda praca naukowa. Chcemy im pokazać, że nawet najbardziej szalone zainteresowania mogą być realizowane na naszym Wydziale

– podkreśla dr Karolina Kołodziej, pełnomocnik dziekana ds. współpracy ze szkołami oraz wydziałowa koordynatorka programu ZUŚS.

dr Karolina Kołodziej

Stereotypy płciowe, rosyjski balet i języki obce...

Piątkowe spotkanie było okazją do zaprezentowania i podsumowania efektów kilkumiesięcznej współpracy między uczniami a wykładowcami naszego Wydziału. Jedenastu młodych badaczy z pięciu szkół z Łodzi i Tomaszowa Mazowieckiego wygłosiło referaty, które zaskoczyły swoją różnorodną tematyką. Poruszono m.in. temat obrazu kobiet w mediach, stereotypów płciowych w polskich animacjach czy historii popularności baletu rosyjskiego w Europie. Nie zabrakło również prac dotyczących języków obcych. 

Tematyka referatów była bardzo różnorodna, co było dla mnie zaskakujące. Prezentowało się wiele osób i widać było, że są to ludzie bardzo ambitni i zainteresowani tym, o czym opowiadali

– komentował Franciszek Koronkiewicz, uczeń VIII Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, którego wystąpienie dotyczyłot disneyizacji klasyki literatury.


Szansa na rozwój

Program „Zdolny uczeń – świetny student” ma charakter interdyscyplinarny, dzięki czemu uczniowie biorący w nim udział mają szansę na zaangażowanie się w interesującą ich dyscyplinę naukową. Dzięki doświadczonym mentorom, którzy czuwają nad ich rozwojem, uczestnicy mają dostęp do uczelnianych zasobów, mogą brać udział w wykładach, korzystać ze specjalistycznych sal i Biblioteki UŁ. 

Korzyści płynące z programu doceniają również mentorzy, którzy przez cały rok akademicki pracowali nad rozwojem swoich podopiecznych.

Uważam, że „Zdolny Uczeń – Świetny Student” to znakomita okazja do zmierzenia się z pracą naukową w bezpiecznych warunkach przy pomocy mentora. Wszyscy uczestnicy wykazali się dużą wytrwałością, ciężką pracą i doskonałymi prezentacjami. Są obiecującymi kandydatami na studia i mają predyspozycje do kontynuowania dalszej pracy naukowej

– zaznacza mgr Marta Sterna, mentorka i wykładowczyni z Zakładu Italianistyki UŁ.

mgr Marta Sterna z podopieczną

A jakie motywacje towarzyszyły uczestnikom programu? W czym dostrzegają największe zalety ZUŚS?

Postanowiłam wziąć udział w programie, aby spróbować swoich sił i zobaczyć, w czym się mogę sprawdzić i co jest dla mnie odpowiednie. Jestem bardzo wdzięczna mojej mentorce za to, jak się mną zaopiekowała. Polecam wszystkim wziąć udział w programie, każdy jest tutaj bardzo otwarty na współpracę

– powiedziała Julia Dąbek, uczennica XXXIV Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, która przedstawiła referat dot. włoskiej gestykulacji.

Coraz więcej zdolnych uczniów

Tegoroczną odsłonę akcji pomyślnie ukończyło aż 220 uczniów, w tym 20 na Wydziale Filologicznym UŁ. Do tej pory w 8 edycjach wzięło udział 1138 młodych badaczy z całego województwa łódzkiego. 

Mamy nadzieję, że przynajmniej kilkoro z tegorocznych naszych podopiecznych w przyszłości pojawi się na Filologu już w roli studentów 

– podsumowuje dr Karolina Kołodziej.

Pełna fotorelacja z wydarzenia 


Tekst: Natalia Sobczyk
Zdjęcia: Bartosz Burski

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR