Najczęściej wyszukiwane:

„Medium” – cyfrowe narracje Koła Badaczy Nowych Mediów

Koło Badaczy Nowych Mediów (Instytut Kultury Współczesnej) zamyka rok 2025 z niemałym sukcesem! Na stronie internetowej Wydziału Filologicznego pojawił się bowiem pierwszy numer czasopisma popularnonaukowego „Medium”, który w całości poświęcony jest intrygującym problemom i nowościom ze świata technologii. Debiut otwiera przestrzeń dla studentów do wspólnego analizowania kondycji cyfrowego społeczeństwa.

Opublikowano: 17 grudnia 2025

medium

„Medium” – porozmawiajmy o nowych mediach

Na Wydziale Filologicznym pojawiło się kolejne studenckie czasopismo, które z odwagą zagląda tam, gdzie codzienność napotyka na swojej drodze skomplikowaną technologię. „Medium” to debiutancki tytuł tworzony przez członków Koła Badaczy Nowych Mediów. Jak podkreślają twórcy, „Medium” nie powstało z akademickiego obowiązku, lecz z autentycznej potrzeby rozmowy.

Czasopismo „Medium” zostało stworzone z myślą o osobach, które są częścią Koła Badaczy Nowych Mediów. Stworzyliśmy przestrzeń do dzielenia się naszymi zainteresowaniami, o których dyskutujemy na naszych spotkaniach. Dla niektórych było to pierwsze zderzenie z pisaniem artykułu popularnonaukowego, dlatego bardziej doświadczeni członkowie Koła stworzyli poradnik oraz przedstawili go na spotkaniu

– mówi Wiktoria Wośko, przewodnicząca KBNM i zastępczyni redaktora naczelnego „Medium”.

Wspólnotowy charakter oraz idea uczenia się od siebie nawzajem i pracy zespołowej stały się fundamentem nowego pisma.

Między nauką a studencką ciekawością

Pomysł na stworzenie „Medium” wyrósł z fascynacji nowymi mediami jako dynamicznie rozwijającym się obszarem badań. Redakcja od początku miała jasny cel: nie zamykać się w hermetycznym języku, lecz budować most między teorią a doświadczeniem studentów.

 

To była prosta chęć stworzenia takiego tytułu, który dotyczyłby przestrzeni nowomedialnej. Uważam, że to nadal rozwijający się kierunek badawczy i do tego rozwoju chcieliśmy dołożyć swoją cegiełkę. Sam tytuł czasopisma też nie jest przypadkowy. Chcielibyśmy być swego rodzaju „Medium” między światem naukowym a światem studentów

– tłumaczy Patryk Kapa, redaktor naczelny „Medium”.

To zaproszenie szczególnie skierowane jest do tych, którzy wcześniej nie mieli większego kontaktu z akademickim ujęciem nowych mediów, ale czują, że technologia coraz mocniej wpływa na ich codzienne wybory, relacje i sposób myślenia.

studenci

Członkowie Koła Badaczy Nowych Mediów

 

Numer pierwszy – zajrzyjmy do świata „Medium”

Debiutancki numer czasopisma pełni rolę swoistego „wabika” – ma zaciekawić, zaintrygować i zachęcić do dalszego odkrywania nowomedialnych tematów. Redakcja sięga po zagadnienia bliskie doświadczeniom współczesnych odbiorców, pokazując je z nieoczywistej perspektywy.

Większość naszych czytelników miała zapewne do czynienia z chatbotami. A czy wiedzieli, że można je stosować w praktykach psychoterapeutycznych? Poruszamy też temat aplikacji randkowych i tego, jak za ich pomocą technologia decyduje o naszych relacjach. Opisujemy słynny trend Italian Brainrot oraz m.in. problem piractwa. Czy naprawdę „piracimy” tylko dlatego, żeby zaoszczędzić pieniądze? Okazuje się, że nie do końca…

– zdradza Patryk Kapa.

Gdzie znaleźć „Medium”?

Chatboty w psychoterapii, cyfrowe związki, absurdalne memy czy alternatywy przyszłości – to zaledwie część tematów, które poruszyli redaktorzy debiutanckiego numeru czasopisma. Sprawdź, jak technologia kształtuje współczesny świat, klikając w poniższy link:

MEDIUM | CYFROWE NARRACJE

 

Sprawdź działania Koła Badaczy Nowych Mediów w sieci!
   • Instagram: @badaczynm
   • Facebook: @badaczynm

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

kontakt@filologia.uni.lodz.pl
tel: 42/665 51 06
fax: 42/665 52 54

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR