Przeszkodą nie okazała się odległość – w tegorocznym dyktandzie wzięły udział nawet osoby z Wrocławia czy Pomorza, które przyjechały do Łodzi specjalnie po to, by zmierzyć się z tekstem przygotowanym przez studentów i opiekunów kół naukowych działających przy Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii.
Jako motyw przewodni wybraliśmy w tym roku pokazanie, jak wyglądają kulisy przygotowywania dyktanda. Uczestnicy dowiedzieli się zatem, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się organizatorzy podczas organizacji konkursu. Poszczególne akapity naszpikowane były wyrazami, które mogą sprawiać trudność osobom nawet perfekcyjnie posługującym się polszczyzną, choć staraliśmy się, by całość utrzymana była w żartobliwej konwencji. Mamy nadzieję, że sprostaliśmy zadaniu i piszący byli zadowoleni
– mówi dr Katarzyna Burska, opiekun Koła Naukowego Językoznawców.
W tym roku tekst dyktanda odczytała znana dziennikarka Agnieszka Kołodziejska. Wydarzenie miało jednak wymiar większy niż tylko jubileusz — było ostatnią okazją do sprawdzenia znajomości dotychczasowych zasad przed reformą ortografii, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku.
Motywacje uczestników były różne: od chęci sprawdzenia swoich umiejętności, przez namowy znajomych, po wieloletnią tradycję i zwykłą ciekawość.
To przede wszystkim dobra zabawa i sposób na wprowadzenie się w świąteczny nastrój
– podkreślała jedna z uczestniczek, studentka polonistyki.
Jak co roku zwycięzcy zostaną wyłonieni w trzech kategoriach: studenci UŁ, pracownicy UŁ oraz uczestnicy spoza uczelni. Dodatkowa nagroda trafi do najlepszego reprezentanta najliczniej reprezentowanego kierunku. A jest o co walczyć — w puli znalazły się nagrody rzeczowe (m.in. książki, sprzęt elektroniczny, gry planszowe, gadżety uniwersyteckie) i wiele innych upominków ufundowanych przez sponsorów. A ich grono było w tym roku liczne. Vouchery i zestawy prezentów ufundowali bowiem: Bistro sŁodzi, Coffee Point, FilMil, Herbaciana Przystań, Jaga Cafe, kawiarnia PAJ, Koleżanki Cafe, Miasto Łódź, Merdająca Filiżanka, Pędzlem Po Glinie, Soylo Candle, Teatr Muzyczny, Tytka na Pietrynie, Uzdrowisko Termalne Uniejów, White Bear Coffee, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Znak, Zoo Borysew, Źródło. Patronami medialnymi wydarzenia byli TVP Łódź, Radio Łódź, Radio Żak, Młodzi w Łodzi.
Choć emocje już opadły, jedno jest pewne: ortograficzny duch rywalizacji ma się na naszym Wydziale znakomicie. A wyniki? Tych z niecierpliwością wypatrujemy już w styczniu.
