PROFIL PRACOWNIKA: Błażej Filanowski

dr Błażej Filanowski
e-mail: blazej.filanowski@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Do obowiązków należy prowadzenie zajęć dydaktycznych, realizacja badań naukowych oraz działalność organizacyjna.
BIOGRAM
Doktor nauk humanistycznych, badacz, wykładowca, publicysta, specjalista ds. public relations i komunikacji, krytyk sztuki, animator wydarzeń kulturalnych.
Zajmuje się badaniem procesów kulturowych w miastach mierzących się z wyzwaniami transformacji, problematyką komunikacji społecznej oraz relacjami między sztuką a nauką.
Prowadzi zajęcia dydaktyczne m.in. z zakresu public relations (komunikacji organizacyjnej), kreowania wizerunku, myślenia projektowego, marketingu miejsc i placemakingu, autoprezentacji, stylistyki oraz komunikacji wizualnej.
Autor kilkudziesięciu wywiadów i publikacji popularnonaukowych w czasopismach takich jak: „obieg.pl”, „EXIT. Nowa Sztuka w Polsce”, „design.pl”, „Purpose”, „Kronika Miasta Łodzi” (sekretarz redakcji w latach 2015–2018), „Dziennik Łódzki”, „Kalejdoskop”, „Arterie”, „Liberté!” oraz esejów towarzyszących wydarzeniom kulturalnym.
Animator wystaw, koncertów i debat. Współtwórca FabrySTREFY – przestrzeni dla inicjatyw artystycznych działającej w latach 2008–2012 w dawnej fabryce przy ul. Piotrkowskiej 138 (obecnie Off Piotrkowska). Odbył praktykę w instytucji kultury 0047 (Oslo, Norwegia), zajmującej się związkami designu, architektury i kultury wizualnej. W latach 2013–2016 pracował w Dziale Promocji i Marketingu Muzeum Sztuki w Łodzi; współtworzył cykl dokumentów filmowych Ms Opus oraz autorski cykl spotkań poświęconych relacjom sztuka–miasto „Spotkania miastotwórcze”.
ZAINTERESOWANIA
- studia miejskie
- zdarzenia artystyczne jako czynnik angażujący interesariuszy w procesy transformacji miast
- zaangażowanie instytucji kultury w procesy regeneracji urbanistycznej
- komunikacja immersyjna
- projektowanie miejsc: działania artystyczne site-specific, creative placemaking, marketing miejsc
- komunikacja wizualna (fotografia)
- innowacyjna kultura organizacyjna (adaptacja do zmian, komunikacja społeczna)
OSIĄGNIECIA
Projekty badawcze:
- Broker ds. komunikacji w projekcie Science Hub edycja UNIC We are UNIC! – Wspieranie innowacji i współpracy w ramach Sojuszu Uniwersytetów Europejskich, NAWA, 2024–2026, Uniwersytet Łódzki.
- Koordynator zespołów w projekcie Badania performatywne wobec wyzwań cywilizacyjnych, finansowanym ze środków budżetu państwa (MEiN, program „Nauka dla społeczeństwa II”) oraz Miasta Łodzi, 2024–2027, Fundacja Uniwersytetu Łódzkiego.
- Kierownik projektu Performans artystyczny jako forma transformacji miasta poprzemysłowego. Porównanie wybranych przypadków z Europy Centralnej, Narodowe Centrum Nauki, PRELUDIUM, 2020–2024, Uniwersytet Łódzki.
Książki autorskie:
- Zdarzenia artystyczne jako impuls transformujący miasto na przykładzie Łodzi po 1989 r., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, DOI: doi.org/10.18778/8331-255-2
Nagrody i wyróżnienia:
- Indywidualna Nagroda Naukowa Rektora UŁ II stopnia za książkę Zdarzenia artystyczne jako impuls transformujący miasto na przykładzie Łodzi po 1989 r. (2024)
- Wyróżnienie (wraz z dr Tomaszem Ciesielskim) w rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie 2024 magazynu Brief za metodę PEREBEL (2024)
- Zespołowa Nagroda Dydaktyczna Rektora UŁ II stopnia za publikację Metody badań komunikacji i mediów. Perspektywa teoretyczna i analityczna, red. A. Barańska-Szmitko (2022)
- Laureat Nagrody Złotego Pióra im. Jerzego Katarasińskiego za działalność publicystyczną (2017)
Wybrana działalność:
- Członek Rady Programowej Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich UŁ (operatora Centre for City Futures UNIC)
- Członek Rady Programowej Międzynarodowego Kongresu Regeneracji Miast (współpraca UŁ i Open Eyes Economy)
- Koordynator ECTS dla kierunku Dziennikarstwo, media i komunikacja społeczna
KONTAKT I DYŻURY
Pomorska 171/173 pokój: 3.103 90-236 Łódź
DYŻURY CYKLICZNEŚRODA
15:15 - 16:15Wydział Filologiczny, 3.103