Warsztat: Building capacities for self-monitoring: Integrating the gender dimension in research at the University of Łódź

Zapraszamy na warsztat prowadzony przez Dr. Maxime'a Foresta (Instytut Nauk Politycznych w Paryżu), ewaluatora projektów programów Horyzont 2020 i Horyzont Europa, eksperta Komisji Europejskiej oraz partnera monitorującego realizację projektu RESET (Redesigning Equality and Scientific Excellence Together).

Warsztat dotyczy włączania perspektywy równości i różnorodności (equality and diversity) do projektów badawczych, które chcą uzyskać dofinansowanie z Komisji Europejskiej. Oprócz wymogu posiadania i wdrażania Planów na rzecz równości (Gender Equality Plans), będzie to jedno z kryteriów premiowanych przez oceniających wnioski projektowe.

Szkolenie odbędzie się 16 marca w godz. 9.00-12.45 w sali 222 w Rektoracie.

Szkolenie skierowane jest do osób, które już realizują granty, jak również do osób planujących aplikować oraz osób ich wspierających.

Program:

Building capacities for self-monitoring:

Integrating the gender dimension in research at the University of Łódź

Science Centre, March 16th, 2023

DR. MAXIME FOREST (SCIENCES PO, PARIS)

 

Learning objectives

-        Provide an introduction to gender bias in research organizations and knowledge production

-        Highlight current trends in gendering research projects and programs in the European Research Area

-        Enhancing self-assessment capacities for including the sex and gender dimensions in research projects, from design to dissemination

 

Time 

Topics

09.00 – 09:15

Welcome, brief agenda presentation and expectations from participants 

09:15 – 09.30

What are we talking about? Some basic definitions about integrating gender & diversity in research

09.30 – 10.00

About the status quo: gendered institutions and knowledge production

10.00 – 10.45

About gender blind and gender-biased research 

Going through examples of gender blind or biased research from a variety of fields

10.45 – 11.00

Break

11.00 – 11.15

Gendering research programs and projects under Horizon Europe: a new paradigm?

Overview of current trends and instruments to integrate gender in research / introduction to the research cycle

11.15 – 12.00

Break-out session: Case studies (selected from projects carried out at UL in a variety of fields)

Group to work on selected research projects to assess potential gender relevance and mainstream a gender perspective

12.00 – 12.30

Restitution in plenary + discussion

12.30 – 12.45

Takeaways and wrap up/evaluation