Celem projektu jest zbadanie szerokiego spektrum implementowania najnowszych technologii do polskiej praktyki teatralnej ostatnich piętnastu lat. Przedmiotem badań będą polskie spektakle, w których wykorzystywane są najnowsze technologie, takie jak rozszerzona i wirtualna rzeczywistość (AR i VR), sztuczna inteligencja (AI) oraz robotyzacja/cyborgizacja. Podczas pracy badawczej zostanie zbadane, w jaki sposób twórcy polskiego teatru dramatycznego podejmują tematy związane z rozwojem wymienionych wyżej najnowszych technologii oraz jak wykorzystują te technologie w twórczości teatralnej. Chodzi więc o zmapowanie pola technologizacji polskiego teatru oraz określenie głównych nurtów i tendencji artystycznych dziejących się w obrębie pola.
Bardzo się cieszę, że udało mi się zdobyć ten grant, ponieważ pozwoli mi on zrealizować badania związane z przygotowywaną rozprawą doktorską. Technologie takie jak VR, AI czy robotyka zmieniają oblicze teatru, a dzięki projektowi będę mogła dokładniej przyjrzeć się, jak te zmiany przebiegają w Polsce. Mam nadzieję, że wyniki badań przyczynią się do lepszego zrozumienia tych zjawisk i wzbogacą dyskusję o przyszłości teatru w kontekście nowych mediów
— dodaje kierownik projektu mgr Weronika Żyła.
W toku badań przeprowadzone zostanie szereg rozmów z twórcami, na podstawie których możliwe będzie sprecyzowanie odpowiedzi na pytania o teraźniejszość i spodziewaną przyszłość polskiego teatru w obszarze implementowania najnowszych technologii. Oprócz tego zostanie przeprowadzony szereg analiz spektakli oraz związanych z nimi powstałych już treści (programy, scenariusze, recenzje). Aby porównać sytuację polską z zagraniczną oraz określić podobieństwa i różnice między nimi, prowadzone będą kwerendy na zagranicznych festiwalach oraz w laboratoriach artystyczno-badawczych, w których prowadzone są zaawansowane badania na temat związków sztuki z nauką i rozwojem technologicznym.