Konkurs: lekcja dla uczniów z doświadczeniem migracji w polskiej szkole

Koło Naukowe Glottodydaktyków Uniwersytetu Łódzkiego zachęca do udziału w konkursie na najciekawszy program lekcji języka polskiego dla osób obcojęzycznych. Najciekawsze pomysły zostaną nagrodzone i opublikowane na stronie Zakładu Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej. Celem konkursu jest zaproponowanie skutecznego rozwiązania problemów stojących przed współczesnymi nauczycielami języka polskiego w szkołach podstawowych i średnich.

Plakat informacyjny.

Jak sprawić, by język nauczania w polskich szkołach był bardziej przystępny dla osób obcojęzycznych? Uczniowie, którzy doświadczyli migracji i nie znają języka polskiego na wystarczającym poziomie, mogą szkolić swoje zdolności językowe podczas dodatkowych zajęć wyrównawczych. Nauka języka polskiego nie powinna być jednak nudna  - za tą ideą podąża Koło Naukowe Glottodydaktyków UŁ, które poprzez specjalny konkurs promuje efektywne nauczanie języka polskiego jako języka obcego.

Naszym celem jest stworzenie przestrzeni, w której gromadzić będziemy atrakcyjne pomysły na lekcje z języka polskiego jako obcego / drugiego, do wykorzystania w pracy z uczniami w polskiej szkole. Wszystkie nagrodzone oraz wyróżnione projekty będzie można pobrać za darmo ze strony Zakładu Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej i wykorzystywać w codziennej praktyce zawodowej.

- można przeczytać w oficjalnym komunikacie KNG UŁ.

Konkurs skierowany jest w szczególności do studentów i absolwentów specjalizacji glottodydaktycznych oraz studiów podyplomowych, prowadzonych przez Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego. Zadaniem uczestników jest zaproponowanie programu lekcji przeznaczonej dla uczniów obcojęzycznych, uczących się podstaw komunikowania się w języku polskim. Celem konkursu jest wybranie tych zajęć, które potencjalnie będą stanowić największą inspirację dla uczniów z zagranicy do poznania oraz utrwalenia zgodnych z podstawą programową treści kulturowych, istotnych dla polskiego szkolnictwa.

Projekty powinny być zgodne z podejściem albo komunikacyjnym, albo działaniowym. Uczestnicy konkursu mogą stworzyć program zajęć w oparciu o wymienione tematy:
 

Szkoły podstawowe:

  • a. rozprawka;
  • b. „Akademia Pana Kleksa" Jana Brzechwy;
  • c. bajki Ignacego Krasickiego;


Szkoły średnie

  • a. „Lalka" Bolesława Prusa;
  • b. „Dziady" Adama Mickiewicza.


Zaplanowana lekcja powinna trwać 90 minut oraz zakładać pracę z pojedynczym uczniem lub niewielką grupą uczniów. Autorzy programów muszą określić profil grupy docelowej oraz dokładny cel zajęć. Lekcja musi spełniać założenia nauczania języka polskiego jako języka obcego, nie ojczystego!

Propozycje należy przesyłać do 8 maja 2023 r. na adres: kng@filologia.uni.lodz.pl

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 15 czerwca 2023 r. Na zwycięzców, którzy wykazali się największą kreatywnością, czekają atrakcyjne nagrody! Więcej szczegółów na temat konkursu znaleźć można na facebookowym profilu KNG.

Szczegóły wydarzenia

Data i godziny wydarzenia: 08 maja 2023 (poniedziałek) 00:00 - 00:00

  • ND
  • PN
  • WT
  • ŚR
  • CZ
  • PT
  • SB